I hjertet av Jotunheimen (13.08.2011)  5

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Leirvassbu (1,400m)
Endpoint Leirvassbu (1,400m)
Ascents Austre Rauddalstinden (2,086m) 13.08.2011

Dette ble en fiiiiin dag til fjells! Odd Arne og jeg reiste fra Gjøvik kl 06.30 og målet denne fine dagen var Austre Rauddalstinden. Odd Arne er ferdig med sin liste og ønsker likevel å være med på turer.....målet er minst en 2K pr.mnd. Det er sjelden nei i hans munn når jeg spør om han ønsker å bli med på tur.

Denne dagen hadde vi med sykler og vi syklet vel 4km fra Leirvassbu og ned i Gravdalen. Litt vind var det, men ikke noe stort problem. Simledalen er meget lettgått...sjeldent lettgått. Vi gikk raskt innover til ryggen som går opp til toppen på 1930m. Det er 5km inn hit fra der vi parkerte syklene. Denne ryggen så litt bratt og "bustete" ut på avstand, men den var absolutt grei. Tørre fine svaberg som støvlene satt som lim på.

Jeg hadde "fryktet" dette klyvepunktet opp mot selve toppen på Austre, men det var MEGET enkelt og ikke luftig i det hele tatt. Odd Arne tok den "luftige" varianten ved å gå ut mot venstre....men det var absolutt ikke nødvendig. Etter dette korte klyvepunket var det nesten E18 opp mot toppvarden. Vi sto på toppen etter 2t45 og hadde en god lang pause på toppen der "planken" ble tatt, matinntak og kald cola. Turen tilbake gikk raskt nedover ryggen og den herlige Simledalen er jo bare herlig å gå. En aldeles topp dag i hjertet av Jotunheimen. Kjempefint å ha med sykler...selv om det er noen kneiker opp igjen mot Leirvassbu. Totalt ble det 1135hm. En annen gang bør nok fiskestanga prøves i vannene vi passerte....

Austre Raudalstinden

Written by knutsverre 14.08.2011 15:46

Takk for fin turrapport og flotte bilder! Denne turen frister! Hvordan var det og hvor krysset dere elven (Storutla) på vei inn i Simledalen?

Sv: Austre Raudalstinden

Written by Atomsilda 14.08.2011 17:13

Vi krysset lenger opp i dalen...se bilde nr 2. Da unngikk vi kryssing av ei vanskelig elv. Krysset lenger ned alene en gang og strevde litt da. Nå skal det sies at det er LITE vann i elva.