Skjerjavasshovden fra øst (17.09.2016)

Written by dygj (Bjarte Dyngjeland) GSM

Ascents Skjerjavasshovden (1,264m) 17.09.2016 15:32

Kjørte inn i Eksingadalen og forbi Trefall. Videre på grusvei til Beinhellervann. Parkerte på fyllmasseen fra krafttunellene. Gikk en sti herifra og over elven. Den ble mer utydelig så jeg gikk rett mot Heimsta Brlaskaret. Fant noen sauetråkk. PÅ toppen av skaret er det en liten varde som viser hvor et sauetråkk starter og som går ned til lonevågen. Lurt å følge det, var litt mye småskrenter andre steder.

Etter å ha krysset vannet ved å steingå munningen på de tinndereste vannet, som ikke fremgår av kartet siden det er tegnet sammenhengende med Lonevågen, dikk jeg opp lien mot toppen. Svaberg og stein men greit å finne en rute opp og ned.

Stor varde på toppen og glass med notatblokk for å skrive seg inn. Forige besøk var faktisk 15/9.

Steingigg Lonevågen. Mulig det ikke går når vannet er helt fyllt opp, men det så egentlig ut som max vannstand var akkurat i høyde med det innderste vannet.

Ned skaret. Sauetråkk fra varde på toppen forbi Stor stein nederst.

Alternativ til å gå over vannet, er vistnok å gå langs vannet. Det så bratt og ulendt ut.