Seldalsnuten (15.09.2016)  4

Written by ericpf (Eric Ford) GSM

Start point Raundalen parkering Seldalsnuten (488m)
Endpoint Samme (488m)
Ascents Seldalsnuten (1,548m) 15.09.2016
Visits of other PBEs Raundalen p-lomme Seldalsnuten (488m) 15.09.2016 08:40
Disig slør på morgenen i Raundalen
Seldalsnuten skimtes, Trollabotnen ligger stort sett i skyggen
Toppen av Seldalsnuten, med Olsskavlen i bakgrunnen

Grunnet overhengende fare for finvær denne uken, bestemte jeg meg tidlig for å sette av en dag til å erobre en ny topp i Voss. Siden jeg nylig hadde vært opp på Olsskavlen, bestemte jeg meg for å gå på naboen, Seldalsnuten, siden dette var siste topp jeg manglet for å komplettere Raundalsryggen (Nordbotnnuten ikke medregnet). Jeg hadde funnet turbeskrivelse på alltid eminente westcoastpeaks.com av arntfla (Arnt Flatmo). Startet fra parkeringslommen iht turbeskrivelsen, ved Reimegrend, og krysset toglinjen. Mens det hadde vært tjukk tåke ved Vangen, var solen allerede fremme i Raundalen, og kun et disig slør lå igjen. Terrenget frem til broen over Raundalselvi var svært bløt etter noen dager med nedbør, og det var heller ikke noen stiomveier rundt myrhenget, så jeg ble fort fuktig på beina. Det at temperaturen raskt kom opp mot 25 grader (i september!) gjorde at det spilte liten rolle. Krysset brusende Raundalselvi på en solid, men svaiende bro av eldre dato, og bommet deretter på turbeskrivelsen. Jeg la ikke merke til at stien delte seg, og fortsatte rett frem. Hvor denne endte opp vet jeg ikke, men det ble iallefall fort tydelig at den ikke førte til Reimestølen, og jeg navigerte meg derfor øst og inn på stien, som jeg fant rett før stølen. Stien fører så opp gjennom skog i småbratt terreng, før man kommer opp til et platå ved rundt 900 hm, der stien bare slutter. Solen var nå kommet et stykke høyere opp, og stekte godt. Heldigvis hadde jeg husket skyggelue, siden jeg som alltid glemte solkrem. Jeg peilet meg inn på foten av Skorafjellet, der det bare var å stålsette seg for en seig klatreetappe. Hele strekket opp Skorafjellet kjennes ut som en eneste lang steinrøys, og iblandet partier med våt og glatt mose, ble det også tilløp til veiving med både armer og ben. Det siste stykket opp til toppen av Skorafjellet er ganske spektakulært, idet man får øye på Seldalsnuten, og ser ned flere hundre meter i Trollabotnen, siden man kan gå bare et par meter unna kanten langs venstre side. Går man over på høyre side, får man et tilsvarende syn over mot østtoppen av Skipadalsnuten, og ned i Dyrebotnen. Skorafjellet er imidlertid aldri smalere enn at man lett kan regulere hvor "luftig" man ønsker at inntrykket skal være. Vel over toppen av Skorafjellet måtte jeg krysse to snørenner, først over sadelpunktet mellom Skipadalsnuten og Seldalsnuten, og deretter opp mot punkt 1468. Over på denne siden kan man sikkert gå flere veier; terrenget er litt sagtann-aktig, og man kan omgå unødige opp og nedstigninger ved å gå rundt enten på nord eller sørsiden av disse sagtennene. Jeg valgte sørsiden siden det var en del mer snø på nordsiden. Underveis fant jeg en litt bekk, der jeg fylte opp vannflaskene med ufattelig deilig, iskaldt fjellvann. Kom opp på toppen av Seldalsnuten rundt 4 timer etter start, og kunne konstatere at jeg sjelden har vært så høyt oppe i så vindstille forhold. Fin varde på toppen. Jeg så ingen turbok jeg kunne skrive meg inn i, men det var laget til en fin benk av en steinhelle, som jeg satt på og spiste en velfortjent lengre lunsj. Nøt utsikten over til både Olsskavlen og Skipadalsnuten. Det var fortsatt disig i horisonten, og eksempelvis Mjølfjellet kunne jeg ikke se. Etter en halvtimes pause satte jeg kursen tilbake igjen, samme rute. Nedstigningen gikk også seinere enn normalt, siden steinrøysen ned Skorafjellet måtte gås varsomt. Turen var i det hele tatt flott, under særs varme høstforhold. Seldalsnuten er vel verdt besøket, selv om Olsskavlen både er lettere å bestige og gir enda bedre utsikt, spesielt mot øst.

NB! Jeg stiller spørsmålstegn ved om koordinatene til toppunktet på Seldalsnuten stemmer. Ifg. min GPS har varden (som utvilsomt er høyeste punkt) koordinater 32 V 377768 6723811. Har vanskelig for å tro at en så stor feilmargin skyldes kalibrering av GPS'en...Har imidlertid ikke endret PB-koordinatene - flytting av toppen vil gjøre at den ikke lengre befinner seg på kommunegrensen mellom Voss og Granvin.