Gløstøylnuten (01.09.2016)

Endpoint Lårdal
Ascents Gløstøylnuten (848m) 01.09.2016

"Tøffare enn Besseggen"

Lårdalstigen har jeg igrunn ønsket meg hele sommeren, og klarte å overtale både Rune (taxitheo), og venninne Linda til å bli med på denne opplevelsen. Torsdag 1. september pakka vi bilen tidlig og dro av gårde. Lårdalstigen reklamerer med å være "tøffere enn Besseggen", så var jo ikke helt fryktløs der vi la av sted.

Vi parkerte ved Eidsborgberget ved Dalen og gikk derfra. Turen gikk i terreng med mye opp og ned de første 9-10 kilometrene, så det var lite hvile for beina. Utsiktspunkter ned mot Bandak/Telemarkskanalen dukka titt og ofte opp.

På kanten!

Etter langt og lenger enn langt kom vi til turens høyeste punkt - Gløstøylnuten (848 moh). Fram til nå viste seg å ha vært rene søndagsturen, for nå gikk det bokstavelig talt rett ned i noe som virket som en evighet! Deretter gikk det smalt bortover bittelitt, før det gikk rett til værs! Her fikk både høydeskrekk og bein kjørt seg, mildt sagt.

Det var faktisk bokstavelig talt!

Lettelsen var stor når vi endelig kom oss til toppen av denne himmelstigninga, siden et par av oss er en smule ukomfortable i høyden. Beina var utrolig slitne, men vi kom oss ned til Lårdal og rakk båten tilbake til Dalen med god margin. En knallfin tur med masse fin utsikt og stort sett greit terreng å gå i!

Galskapen lenge leve!
Trygt med noe og noen å holde fast i på sånne skumle høyder!