Stora Korpimäki - høyest i Gävleborgs len (27.08.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Stora Korpimäki (711m) 27.08.2016
Visits of other PBEs E45 - Stora Korpimäki p-plass (335m) 27.08.2016
Stora Korpimäki - merka rundløype (595m) 27.08.2016
Stora Korpimäki - parkeringsplass (590m) 27.08.2016
Etter å ha kjørt av fra E45 ved Noppikoski bar det la-a-angt inn i de svenske dypskogene på grusvei, som mot slutten var den av noe dårligere kvalitet. Det var delvis skiltet underveis, og ved parkeringen var det en hel skog med infoplakater. Her skulle man ikke gå glipp av noe.

Stolper med gule merker viste vei i lyngen, og det var åpenbart at dette var en lite brukt sti. Trefall ga litt ekstra trim, og i ettertid er det klart at den korteste og letteste ruta opp var den nordligste, og at man ikke går glipp av noe som helst ved å unnlate å gå den sørligste.
En skikkelig trollfuru rett ved toppen!

Vi brukte 40 min opp i meget rolig tempo, men holdt likevel på å gå rett forbi toppunktet, både fordi det var godt skjult og lite og unnselig, og fordi koordinatene stemte dårlig. PBE-et er nå justert.

Utsikten var ikke all verden, men som forventet:

Ruslet rolig ned igjen. Det er nok dieselmotoren som får mest trim på mange av disse fylkestoppene i Sverige, ser det ut til, men koselig å ha med fruen da, og nyte svensk grillmat og -drikke.

Merka rundløype. Toppen stemmer ikke helt med høydekotene, men skal være rett.

Finske navn

Written by morsor 05.12.2019 00:32

Sitter og girer meg opp til flere topper i Sverige, blir i 2020 en gang. Vet du hvorfor det figurerer finskklingende navn i nærheten av dette punktet ?