Magisk tur over Sagi Ryggtraversen (28.08.2016)

Written by Gunski (Gunnar Aavik) GSM

Start point Koldedalen (1,220m)
Endpoint Koldedalen (1,223m)
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 28.08.2016

Magisk tur over Sagi Ryggtravers

Sagi

Sondre og jeg starter fra Koldedalen rundt kl.09.30 med kursen mot Sagi, og endelig kom min tur til å ta denne luftige traversen. Gikk rimelig raskt og greit inn til foten av Uranosbreen, brukte omtrent 1 timer og 20 minutter. En liten matbit og så på med stegjern før vi gikk utpå breen.

Vi bandt oss ikke inn før et lite stykke inn på breen hvor blåisen sluttet. Skydekket lå helt nede å slikket breen, så her måtte vi benytte oss av GPS. Turen opp til foten av innsteget gikk greit, men med null sikt ble ikke dette den helt store opplevelsen, men mer en transport etappe til noe mye mer spennende. Fikk en del tips av Sondre om en ny måte å gå i taulag for to, nyttig og en interessant metode, som vi fikk testet litt ekstra ut også :-).

Null sikt på breen!

Etterhvert nådde vi innsteget og det virkelig kjekke kunne starte. Opp ryggen til «Søre Sagi» gikk vi fortsatt i skydekket og steinuren oppover var svært glatt og ikke minst løs, det virket som alt vi tok i var løst.
Når vi nådde toppen av Søre så vi at skydekket begynte å sprekke opp, og det ble bedre og bedre sikt - og vi opplevde en MAGISK stemning over hele traversen, fra Søre og helt ut til N2.

Sondre klar for traversen

To fornøyde karer fremme på Sagi N2
Etter en kort pause på N2 gjorde vi oss klar til returen.

Takk for en luftig og flott topptur Sondre !