Vassfjellet (21.08.2016)

Written by synness (Synne Sorteberg Skjørten)

Ascents Vassfjellet (711m) 21.08.2016

Etter 4 år med fast tilholdssted i København, har jeg flyttet til Trondheim for høsten. Fra flyet landet på Værnes har det kriblet i beina etter en tur i skog og mark, og ikke mist muligheten for litt ordentlig utsikt! Jeg hadde kikket på UT.no og da værmeldingen var knall og vi hadde bil, ble Vassfjellet ble målet for Søndagen.

Vi kjørte til Løvset, hvor vi parkerte bilen og begynte å gå. Først gjennom et boligfelt og så inn på sti. Det var en overraskende fin sti innover, og rimelig tørt det første stykket. Det ser også ut til at hver myr og bakke oppover har fått eget navn, noe vi undret oss litt over på veien. Godt skiltet var det hvertfall, så det gikk greit å finne veien. Vi stoppet for en kaffekopp og en vaffel på Vassfjellhytta, før vi fortsatte mot toppen. Her tok vi et litt dårlig stivalg og endte opp med å gå en veldig våt og glatt sti, men kom til slutt opp til grusveien mot toppen.

På toppen fikk vi utsikten vi hadde lengtet etter, på tross av master og byggverk, så vi 360 grader med god sikt i alle retninger!

Vi valgte den nedre stien på vei ned mot Vassfjellhytta igjen, da det her er lagt ut planker man kan gå på, så det ikke blir så vått. Det er derimot ganske gjørmete og glatt, så det ble en del nesten-turer ut i myra. Vi fikk med oss en liten sommerskur på veien ned, men ellers holdt været og varmen.

Alt i alt en super tur, som har gitt meg mersmak på turer i Trondheimsområdet!