Tur fra Vågskard (27.08.2016)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Vågskard (830m)
Endpoint Vågskard (830m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Nuptjønnhaugen (979m) 27.08.2016
Skjellbreidskampen (1,123m) 27.08.2016
Vågskardfjellet (1,140m) 27.08.2016
Midtre Vågskardfjellet (1,082m) 27.08.2016
Visits of other PBEs Skjelbreibua (1,005m) 27.08.2016
Vågskard parkeringslomme (830m) 27.08.2016

Tur med Kristine og Hans Thorvald. Kjørte med dem, og parkerte på parkeringslomma før brua over til Nørstevolllsetra på Vågskard. Gikk råket mot Reinsjøbua, og var først oppom toppen på Midtre Vågskardsfjellet, før vi gikk i terrenget til Vågskardsfjellet. Videre i veldig ulendt terreng til østenden av Nuptjønnet, og over det ubetydelige toppunktet Nuptjønnhaugen, før vi kom inn på råket fra Reinsjøbua, og fulgte dette til toppen av Skjelbreidskampen. Her spiste vi niste som Kristine og Hansi hadde med. Sol, men litt kald vind. Fortsatte videre ned til Skjelbreidsbua, hvor vi var innom og skrev i hytteboka, samt snoket for å finne navnene våre fra tidligere turer. Ei trivelig bu på en like trivelig plass.
Fortsatte videre på godt råk tilbake til Vågskard, med ny god rødmaling. Likevel greide jeg som gikk først og rote bort råket litt før Kudalen. Isteden for å gå tilbake og finne igjen råket, som nok hadde vært det raskeste alternativ, fortsatte vi i terrenget, med mye kratt og myr, nesten til Vågskard. Jeg kom inn igjen på råket omlag en km før setra, mens Kristine og Hansi som holdt noe mer til høyre kom inn på råket fra Grytsetra etterhvert. De gikk nok noen hundre meter lenger enn meg, så jeg kunne sitte litt ved Nørstevollsetra og vente på dem.
Sist Hansi og jeg var på Vågskard i 2013, badet vi ved brua etter turen, været i dag fristet ikke til noe bad. Faktisk har jeg ikke badet i løpet av sommeren. Vi var likevel heldige med været, da vi kjørte innover fjellet regnet det, og mens vi gikk tur regnet det rundt oss på alle kanter. På turen fikk ikke vi en dråpe regn, og tross regnværet i går var det tørt i gresset, og i buskaset. Alt i alt en fin tur, men litt mye kratt for min for tiden veldig ømfintlige rygg.