Åpne bommer i Skien:Høgvollane, Kjerringfjell og Nybufjellet (27.08.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Høgvollane (716m) 27.08.2016
Kjerringfjell (564m) 27.08.2016
Nybufjellet (637m) 27.08.2016

Åpne bommer denne helgen og neste helg gjør at en kan komme seg langt inn i Løvenskjolds skoger. Dette er perfekt for oss toppsamlere.

Toppen av Høgvollane
HØGVOLLANE:
Kjørte opp mot Luksefjell og rett etter du passerer bilbanen på Flittig, går det en vei inn til venstre. Kjørte opp langs venstre siden av bekken, forbi kraftverket og videre oppover og oppover til en parkering- og snuplass. Vi busjet oppover her, men på vei ned fant vi en ATV-vei/sti som starter som en traktorvei på GPS-koordinater ca 32V 0528131, 6579639 (se bilde).
På en liten bakketopp går denne traktorveien/ATV-veien inn i skogen. Følg denne

Denne er umerket, men lett å følge. Litt vått mange steder, men en kan gå utenom.
Toppen av HØGVOLLANE har mobilmast og fin utsikt. Niste og kaffe. På vei oppover så vi ekorn, ravn og en eller annen ørnefugl, mulig fjellvåk?

Toppen av Kjerringfjell med utsikt over bla. Gardvann

KJERRINGFJELL
Kjørte så nedover Luksefjellveien igjen og tok til høyre inn Stulenvegen og så Svanstulvegen bort til den vanlige Svanstulvegen. Bommen her var også oppe og vi kjørte innover til en rød hytte og så opp veien som går oppover mot Gyristulvann. Vi kjørte til en rød hytte og en bro over Eikstulbekken ved Løntjønn. Gikk over denne og fulgte en sti en liten stund, men denne forsvant i lyngen. Gikk da rett opp svabergene og opp på toppen av KJERRINGFJELL. Fin varde, bålplass og utsikt over alt, også Gaustatoppen. Utsikt over Gardvann og Store Snip (Hestfjella) også. Satt her oppe og planla ruten opp til Store Snip neste helg (i morgen blir det regn). Tror vi går den fra øst. Niste og kaffe. Ned igjen gikk vi litt flere lyngbakker, ikke de bratte svabergene vi krabbet opp.

Toppen av Nybufjellet

NYBUFJELLET
Kjørte videre inn til demningen på Gyristulvann. Parkerte der og gikk over "veien" lengst til høyre. Fulgte vannet på venstre siden til vi kom til noen røde/hvite plastband i noen trær, forbi en krokete furu. Jippi tenkte vi her er det merket sti opp. Ja da sti oppover til begynne med men, både plastband og sti forsvant. Fulgte noen høyder og lyng og fine bakker etter hvert oppover. Traff på de røde/hvite plastmerkingene igjen oppe på høyden, men de forsvant igjen. OK det lett å finne toppen. Flott utsikt herfra også, bla. Gaustatoppen og Flekkeråsen hyttesenter på Svanstul. Varde med bok her, men ingen har skrevet der siden 18.6. Pause med sjokolade. Ca samme ruten ned igjen. God pause ved parkeringsplassen, tørket sko, knebeskyttere og spiste appelsin og banan før vi kjørte ned igjen via Gardvannene. På vei ned lå det en overkjørt hoggorm i veien. Godt vi ikke traff noen slike!