Horntinden i Vang (27.08.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point P-lomme (1,095m)
Endpoint Samme (1,095m)
Ascents Horntinden (1,454m) 27.08.2016 15:35
Visits of other PBEs Horntinden parkeringslomme (1,095m) 27.08.2016 14:05

På vei til Tyinholmen passet det godt med en liten avstikker til denne toppen som har plass på listen over Kremtopper i Norge. Regn og gråvær hele veien fra Bergen mot Voss, men litt etter Voss lettet det og det kom glimt av blå himmel og sol. Turen starter fra veien til Eidsbugarden. Fremme ved Horntinden parkeringslomme etter ca. 4 timers kjøring. Fullt på parkeringen, men fikk nå presset inn bilen mellom to andre.

Vanlig parkering for turen til Horntind
Innkjøring forbudt - ikke det at jeg tror noen vil forsøke seg

Første del av turen går på steinete traktorveg opp i Såteskard og deretter ned igjen ca. 50 hm nesten til Yljeosen. På GPS 461688 6789592 går det av en meget tydelig og godt merket sti til toppen. Stien er merket med hvitmalt V for Valdres Turlag (?). Oppe på toppen etter ca 1.5 time. GPS 462671 6788153. Varde og turbok. Flott utsikt mot Vang og innover Fillefjell.

Flott utsikt mot Vang fra Horntinden
Mot Vangsmjøsa
Mot vest
Mot Øyangen i øst
Mot Strondafjorden og Fillefjell i ØSØ

Kort pause pga innkommende regnbye fra vest. Traff 2 grupper med damer på vei ned fra toppen da jeg gikk opp. Varierende vær skyet - regnbyer - glimt av sol på turen opp, adskillig bedre vær på tilbaketuren. Tilbake ved bilen etter ca. 2.5 t.
Høydemeter-estimat direkte fra GPS er 527m som ble til 661m (25% overestimert) på Peakbook!

Gratulerer med

Written by mortenh 28.08.2016 09:09

Gratulerer med en flott Valdres topp Knut Sverre. De hvitmalte V'ene står nok ene og alene for Vang (kommune) og du finner dem kun i Vang. Jeg skal ikke si noe mer om hva jeg synes om dem :-)