Veilederkurs klatring i Romsdal (24.08.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Bispen (1,461m) 27.08.2016 not summited
Visits of other PBEs Mjelva camping (60m) 24.08.2016
Hornaksla (100m) 25.08.2016
Trollsvaet (85m) 26.08.2016
Strupen p-lomme (750m) 27.08.2016
Slettafossen 28.08.2016

Advarsel: Lang, tekstbasert og kjedelig turrapport ment som "note-to-self".

Forord
Etter at metodekurs og praksis var gjennomført u.a. tidligere i sommer søkte jeg i god tid på veilederkurset i Romsdalen. Det kom aldri noen tilbakemelding fra NKF til tross for flere purremailer og telefoner, så jeg belaget meg på at det ikke ble noe kurs. Tirsdag formiddag gjorde jeg et siste forsøk med en epost til selveste generalsekretæren i NKF. Da skal jeg si deg det tok av og litt over kl. 23 tirsdag kveld fikk jeg bekreftet plass på kurset. Permisjon, vikar, informasjon osv. ble ordnet i en fei takket være en del flaks, hyggelige kolleger og en romslig arbeidsgiver. Dermed ble bilen pakket onsdag morgen og kursen satt mot Åndalsnes.
Det var ett lite ankepunkt; søknaden min var bare midlertidig godkjent av én person og endelig godkjenning i NF-komiteen måtte komme i ettertid. Dessuten var jeg naturlig nok dårlig forberedt til kurset..

Onsdag 24. aug
Etter en fin fjelltur på Oppdal kjørte jeg ned til Mjelva camping som heldigvis hadde en ledig minihytte i 4 netter. 2 instruktører og 5 deltakere møttes kl. 21 for å bli kjent og snakke litt om opplegget.

Torsdag 25. aug
Vi bodde veldig spredt (4 ulike lokasjoner) så oppmøte i dag var ved parkeringa nedenfor Hornaksla. Det var meldt OK vær i motsetning til resten av uka og det ble utnyttet til en lang klatredag. Vi ble delt i 2 taulag der 4-mannslaget jeg var på klatret Lava (4 lange tulengder; 5-,5,5+,5+). Det andre laget klatret starten av Jugoslavruta. Lava var ikke noen høydare men vi kom oss da opp og ned til slutt. Siden vi var så sent nede ble det ikke noen kveldsøkt i dag.

Fredag 26. aug
Tema for dagen var kameratredning. Etter en gjennomgang av gårdagen tok vi en teoriøkt på kameratredning; hvilke momenter kan passe til hhv. nybegynnerkurs, ukeskurs og rent kameratredningskurs. Akkurat da regnet satte inn for fullt kjørte vi til Trollsvaet for praktiske oppgaver. Her tok vi hver vår runde med instruksjon av et konkret tema før vi avsluttet med en større case. Min 3-mannsgruppe valgte å kjøre firing av skadd på travers i full skala. Etter denne økten dro vi hjem for å tørke opp og spise middag. På kvelden hadde vi en ny teoriøkt med oppsummering av dagen og planlegging av alpin tur lørdag med fokus på sikkerhet (alpine farer og hvordan redusere/håndtere disse).

Lørdag 27. aug
Dagens mål var Bispen ad sydryggen. Jeg endte igjen på et 4-mannslag. Vi delte instruktøransvaret i 3 deler og jeg fikk ansvar for anmarsj og halve ryggen opp til toppen. Vi parkerte ved Strupen og etter at jeg hadde holdt en liten "morgenandakt" om dagens turmål, avstander, vær, siste vannpåfylling osv. la vi av gårde oppover mot Bispevannet. Her satte regnværet inn men det gav seg heldigvis før vi startet på klatringen. Vi hadde bare 2 tau så det ble 3 korte taulengder opp til det siste opptaket før eggen bort mot toppen. Her hadde det andre taulaget hatt et lite uhell og bestemt seg for å snu. Vi bestemte oss også for å snu for å sikre at alle kom seg greit ned (ikke alvorlig skade men situasjonen kan forværre seg raskt i fjellet). Det ble et par lange rappeller ned med 9 personer før vi kunne rusle ned til vannet og videre til bilene.
Etter en kort debrief dro vi hver til vårt for å spise middag. På kvelden ble det en teoriøkt rundt ulykkesårsaker innen klatring og hvordan risikoen best kan reduseres. I tillegg var HMS tema.

Søndag 28. aug
Siste dag var satt av til det som normalt er første dag på et slikt kurs; gjennomgang av basismomenter som utstyr, sikringsteknikk er for både topptau og ledklatring, setting av kiler/kamkiler, krav til faste forankringer (standplass, topptaufeste, rappellfeste) osv. Det passet fint å gjøre denne økten på Slettafossen da alle skulle i retning Dombås etter endt kurs. Etter en fellesinstruksjon på to momenter fortsatte vi kandidatene med instruksjon for hverandre mens en etter en skulle ha personlig samtale med instruktørene. Her var tema egenevaluering og konkret tilbakemelding fra instruktørene som underbygde om kurset var bestått eller ikke.
Jeg følte ikke at jeg hadde fått vist så veldig mye på disse 4 dagene men instruktørene hadde dannet seg et imponerende detaljert bilde likevel (erfarne karer :-)). Tilbakemeldingene var veldig positive og kurset var bestått.

Etterord
Dette avslutter utdanningen som NF Klatreinstruktør 1 høyfjell. Uken har vært seig og tung hovedsaklig pga. noe magegreier som satte inn første natt og som har medført dårlig med søvn og matinntak. Torsdag klarte jeg å få en gul kamkile i hodet noe som resulterte i min første (og siste?) blåveis.. Jeg var eneste deltaker som bodde på Mjelva men det gikk greit siden vi stort sett hadde kveldsøkter uansett, men litt mindre sosialt blir det jo. Uansett er jeg veldig fornøyd med at utdanningen er i boks, spesielt da jeg utover høsten mistet litt trua på at det skulle gå i orden.
Videre planer er ikke lagt. Jeg har lyst til å ta utdanning som isklatreinstruktør og vil også vurdere om breutdanning er aktuelt.