Ettermiddagstur til Bispen med Kari Anne (23.08.2016)

Written by MonaK (Mona Kvernberg)

Ascents Bispen (1,461m) 23.08.2016

Flott ettermiddagstur på Bispen. Avspasserte siste timen på jobb og kjørte til Rauma og opp Trollstigen sammen med makker og PT Kringstad.
Turen er ikke lang, men kan deles i tre deler:
1.etappe: Fin merket sti fra veien og opp til brua rett sør-øst for Bispevannet.
2.etappe: følger østsiden av vannet langs sti og (mest) ur, og opp til høyre før enden av Bispevannet. Etter å ha kommet opp i skaret hvor du har kongen rett fram/delvis til venstre, starter:
3.etappe: klyving opp nord-vest siden av fjellet. Her er det noe ur, noe sand/grus og noe fast fjell under beina.
Vi fulgte rød merking på vei opp denne strekningen, og kom opp uten problemer.
Brukte god tid opp da løypa på siste etappe innimellom forsvant, og innimellom delte seg i to. Da vi ikke har vært der før, ble det litt vurderinger og meningsutvekslinger rundt beste trasévalg. Tror vi kom opp via enkleste og fineste måte.
Vi møtte åtte andre turgåere som var ute i samme ærende som oss denne ettermiddagen/kvelden.
En flott tur, som inspirerer til å prøve nabofjellet Kongen neste gang.

Kryssing av bru som går over elva rett nedenfor Bispevannet.
PT Kringstad er lettere på foten enn meg. Her haler hun innpå etter å ha gått et stykke tilbake for å hente gjenglemt jakke med bilnøkkel i.
Klyving.
PT Kringstad nyter utsikten og de siste solstrålene på toppen.
På toppen sammen med PT Kringstad. Kongen ses i bakgrunnen.

Fabelaktig!

Written by karibien 24.08.2016 21:33

Mer sannhet i rapportene dine. Takk for nydelig tur! Neste gang kjører vi overnatting!!

Sv: Fabelaktig!

Written by MonaK 06.09.2016 12:30

Jepp, det gjør vi. Fortsatt mange fjell som venter på oss :-)