FEM TUSENMETERSTOPPER I TYDAL/MERÅKER (18.08.2016)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Nord for Storrybekken (716m)
Ascents Blåhåmmåren (1,064m) 18.08.2016
Blåhåmmårkleppen (1,007m) 18.08.2016
Vestre Falkfangarvola (1,027m) 18.08.2016
Østre Falkfangarvola (1,020m) 18.08.2016
Sankåkleppen (1,043m) 18.08.2016

Kjørte til Ås i Tydal og tok til venstre ved samvirkelaget og fulgte skilting til Ramsjøhytta.
Det er satt opp nye skilt innover denne veien nå. Bomstasjonen var surret med plastikk, men den var ikke nedlagt. Den var flyttet litt lenger inn i veien. Jeg kjørte ca 2,5 km lenger innover veien fra parkeringa for Ramsjøhytta. Totalt 19 km fra fv 705. Av de fem planlagte tusenmeterstoppen var hadde fire en pf på minst hundre, og var således godkjent for tusenmeterslisten. Værmessig var det sol og sommer i dag, i motsetning til minusgrader og nysnø forrige fredag. Jeg gikk først til Vestre Falkfangarvola. Denne toppen er navngitt med Haamehke på kartet. Trimkasse med bok fra Meråker til topps, samt en del installasjoner på toppen. Følgende topper hadde også meråkerboks med bok: Østre Falkfangarvola og Blåhåmmårkleppen. Det var svært mye rein i dette området. Gikk videre i lettgått terreng til Blåhåmmåren. Jeg tror dette er et eldorado for skigåing på vinteren. Her var det varde uten bok. Fortsatte ned til Sankådalen, krysset TFstien og gikk opp til dagens siste tusenmetring som heter Sankåkleppen. På Peakbook er den navngitt med Sandåkleppen (feil) Her er det også varde uten bok. Gikk ned til jeg kom inn på TFstien som kommer fra Storerikvollen. Fin sti med treplanker i myra og diverse bruer. Kom ned til den private setervollen Skarpdalsvollen. ved skilt Ramsjøhytta/Storerikvollen tok jeg til høyre etter en traktorvei. Jeg tok feil i et dele og kom ned i et grusstak . Valgte da og villgå bort til veien og fulgte veien til bilen. Flott tur i lettgått terreng. Toppene var ikke spesielt krevende.

Bie og blomster
Utsikt fra Blåhåmmårkleppen mot Sylan
Myrull
Varden på Blåhåmmåren
Utsikt fra Blåhåmmåren mot Sankåkleppen (til venstre)