Bergen: Skådalsnipa og Skådalsfjellet (17.08.2016)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point V. Espeland fangeleir (159m)
Endpoint V. Espeland Fangeleir (153m)
Ascents Skåldalsfjellet (719m) 17.08.2016 10:30
Skåldalsnipa (603m) 17.08.2016 10:30
Sælinga (684m) 17.08.2016 10:30
Visits of other PBEs Torvhus Sælingane (640m) 17.08.2016 10:30

En tur til Skådalsnipa og Skådalsfjellet denne dagen. Tykk tåke i Bergen i dag, og jeg satset på at jeg kom meg over tåkelaget på denne turen. Startet ved Espeland Fangeleir der det er god parkering. Fulgte god sti som er merket av på kart til toppen Skådalsnipa. Ved 500 m. var jeg over tåken, som holt seg nede i dalen hele dagen. Fra Skådalsnipa til Skådalsfjellet var det ingen ordentlig sti, mest dyretråkk som gikk på tvers av min rute. Mye tuete og bløtt. På toppen Skådalsfjellet lettet en ørn da jeg kom, og den kretset over meg en lengre periode før den plutselig var vekk. Tilbaketuren til Skådalsnipa fulgte jeg en rute som var mer lett gått over myrpartiene der det var mer antydning til sti. Tok en avstikker til vardene på Skådalsnipa 625 for så å sette kursen sydover til varde 605 og ned igjen til start samme vei som jeg kom opp. En fin tur, mange som går opp til Skådalsnipa etter stien å bedømme. Men videre til Skådalsfjellet tyder det på at det er få som går.

Skåldalsnipa i solskinn mens Arnadalen var dekket av tykk tåke
Utsikt fra Sælinga 684
Fra Sælinga 684 mot Skåldalsfjellet
Skådalsfjellet med utsikt mot Osterøy der Såtenipa og Brøknipe er over tåkeskyene.