Store Midtmaradalstinden - Norges fineste utsiktstopp ? (16.08.2016)  6

Utladalen Naturhus (95m) 16.08.2016
Vetti Gard Turiststasjon (320m) 16.08.2016

DRØMMEDAG TIL STORE MIDTMARADALSTINDEN

Dette er en tur som jeg har hatt lyst til å ta lenge, endelig kom dagen hvor værmeldingen var helt strålende. Har jo fått diverse føringer, blant annet fra Jan Petter at dette er en laaang tur, så det ble til at jeg tok dette som en solotur. Kjørte fra Tyin ned til Hjelle hvor jeg parkerte bilen, syklet så videre opp til Vetti Gard. En flott tur på en tirsdag morgen :-)

Hjelle - Parkeringsplassen. Klar til å sykle opp til Vetti Gard

Tok det helt rolig opp til Vetti, brukte ca.30 min fram. Et utrolig fint dalføre som jeg helt sikkert kommer til å besøke igjen.

Vetti Gard

Byttet om fra sykkelsko til fjellstøvler og fikk låst sykkelen før jeg la i vei mot Stølsmaradalen som første etappe.

Broen som må krysses for å komme seg inn til Stølsmaradalen

Turen inn til Stølsmaradalen gikk greit, kjente selvfølgelig at det gikk oppover og oppover, i tillegg var det veldig bløtt i stien etter kontinuerlig regn de siste tre ukene. Brukte omtrent 2 timer og 40 minutter inn. Det var ingen besøkende på hytten, så langt hadde jeg heller ikke truffet på noen på min vei inn hit, det viste seg også at hele turen gikk uten å treffe på et menneske.

Vakre Stølsmaradalen
Stølsmaradalen

Tok en god pause her, før jeg gikk videre. Så en rask titt på kartet før jeg satt i vei, skulle nok ha brukt litt mer tid på dette, og kanskje ikke så ivrig i "sporet" , gikk litt for langt før jeg brakk av mot vest og Midtmaradalsryggen, havnet derfor på Midtmaradalsryggen Sørøst før jeg visste ordet av det. Ja...ja... en ekstra topp skader ikke. Etterhvert kom jeg meg opp på Midtmaradalsryggen og Stølsnosi, hvilken utsikt !!!

Midtmaradalsryggen Sørøst
Toppvarden på Stølsnosi

Så var det å traske i vei opp hele Midtmaradalsryggen og frem til Store Midtmaradalstind. Enkel klyving på de siste toppene.

Flott utsikt mot - Storen, som her ligner voldsomt på Matterhorn. En kan også skimte et helikopter til høyre for toppen, mener det plukket opp en person fra toppen
Tilbakeblikk fra Store Midtmardalstind - mot Vetle Midtmaradalstind og Søre M. og Midmaradalsryggen

Endelig stod jeg på toppen, jeg var ikke sen om å hente opp boksen med Red Bull i sekken, den gjorde susen, begynte å kjenne at jeg ikke hadde samme snerten i beina nå, men en god lang pause på toppen gjorde godt.

Greit med selvutløser på kamera! Her på toppen!
Toppvarden på Store Midtmaradalstind

Tilbaketuren gikk greit, brukte snøfeltene på ryggen til å løpe i , var også svært glad for at jeg hadde en sykkel stående ved Vetti.

Dette er nok en tur som jeg ikke kommer til å glemme så lett - helt fantastisk !! - men en svært krevende tur på en og samme dag !

LITT FLERE BILDER

VIDEO

Bilde

Written by Øyvindbr 22.08.2016 12:57

"Midtmaradalsryggen sørøst" er av mitt absolutte favorittmotiv sammen med kraterkanten på Beerenberg! Glemmer aldri dette motivet med melis på kloss hold i perfekt septembervær fra punkt 1749!!!

Og Store Midtmaradalstind er intet mindre enn Norge på sitt beste. :)

Sv: Bilde

Written by Gunski 22.08.2016 17:02

Helt enig, ble målløs når jeg nådde "Midtmaradalsryggen sørøst", det var noe magisk med utsikten der :-)

Flott tur

Written by HaraldH 21.08.2016 22:59

og flotte bilder! :) Så ut til å være rett dag ta denne turen på!

Sv: Flott tur

Written by Gunski 22.08.2016 08:13

Takk for det:-) Ja, dette var en uforglemmelig tur !

Missing title

Written by JPV100 21.08.2016 20:42

Der var den i boks ja! Flotte bilder! :) Kan tenke meg du lever lenge på denne, det kan jo ikke bli noe særlig finere!

Sv:

Written by Gunski 22.08.2016 08:14

Ja, har tenkt på denne turen hele ferien, endelig kom dagen. Takk for mange gode tips Jan Petter :-)