Toppen av Østfold - FT nr 5 og KT nr 15 (14.08.2016)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Ascents Slavasshøgda (336m) 14.08.2016 16:45

Etter å vært på toppen av Aurskog-Høland var det fortsatt fint vær, og når jeg og hundene først var på farten fristet det med en fylkestopp. Den laveste av dem er jo i Østfold, Rømskog, og det var ikke lange biten dit. Blir derimot Rømskog slått sammen med Aurskog-Høland (de har en intensjonsavtale om det) er det Trøgstad som overtar fylkestoppen. Fulgte fv 170 og noen hundre meter forbid Karsby og parkerte ved bommen. Avmarsj kl 1645. Så var det langs grusveien i snaut 3 km. Fant ingen sti og dermed ble det bushing siste snaue km. Tok av fra veien omtrent på høyde med Eikelitjenn (258 moh) og holdt på høyresiden av dette. Deretter fulgte jeg bare terrenget opp mot høyeste punkt, og jammen gikk jeg ikke rett på - fornøyd med den - 44 min fra bilen. Ikke rare utsikten her oppe heller, men vi fikk i hvert fall selskap av en tiur. PÅ vei prøvde jeg å følge en sti, men mistet og fant den igjen flere ganger, men siste 3-400 meterne til veien var den igjen borte, så hvor den starter vet jeg fortsatt ikke. På vei tilbake ble det tid til et lite bad for hundenei et vakkert vann. De trengte det etter å ha "badet" i gjørme på turen... Nede ved bilen etter nye 44 min. Godt med litt frisk frukt før vi startet en times kjøring hjem igjen. Fin tur i nydelig vær med 19-20 grader.