Fin tur inn fra Hurum-siden (10.08.2016)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Bommen ved Mørkvann (146m)
Endpoint Kuven - Sandungen/retur (306m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Kuven (306m) 10.08.2016

Dagens tur startet ved bommen ved Mørkvann i Hurum og det var bare 9 grader og regn. Men, det var meldt finvær utpå dagen og det ble det. Turen ble avslutta i sol og ganske bra temperatur (typisk for denne sommeren). Syklet så langt det gikk bare 500 meter fra Sandungen. Her var det masse bikuber på plass. Tok en gjengrodd traktorvei innover i terrenget retning Kuven. Det var flott å gå oppe på denne ryggen. Bare mose og røsslyng (i blomst), masse blåbær og noe tyttebær. Periodevis utsikt over mot Oslofjorden og over til Drammensfjorden på andre siden. Like før toppen måtte en djup dal passeres. Bratt ned og bratt opp et stort liljekonvall-felt på andre siden. Toppen var ganske så flat med noen småtopper her og der. Hvem som var høyest er vanskelig å si, men de ble besøkt alle sammen. Toppen markert på peakbook er sannsynligvis ikke høyest. Samme vei tilbake. Deretter en liten svipptur til Sandungen. Den ble litt mer kronglete enn først antatt. Fint i starten, men bratt og ulendt på slutten. Det var kjempehøyt gress der stien hadde vært før. Den var ikke lett å finne, hverken fram eller tilbake. Men, det var fint nede ved vannet. Så det var verdt turen. (Lengde på turen er justert da GPS gikk tom for batteri før sykkelturen tilbake).

Diverse bilder bra toppen følger:

Kuven I
Kuven II
Kuven III
Kuven IV
Kuven V
Kuven VI

Toppen flyttet

Written by Nils 11.08.2016 07:56

Da har jeg flyttet den røde nåla til punktet som er markert som høyest på kart med 1-meters høydekoter. Den var litt feilplassert ja. ;-) Nå er den noen meter lenger sør.

Tenkte meg en tur oppå der utpå høsten engang selv. Når snøen har kommet i høyden.

Sv: Toppen flyttet

Written by Osten 11.08.2016 10:51

Det var raskt ekspedert! Røyken- og Hurum-toppene har overrasket meg positivt. Men, det kunne vært bedre lagt opp for turgåere.