Finnebrenna og Glomsrudkollen (07.08.2016)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Finnebrenna (612m) 07.08.2016
Glomsrudkollen (597m) 07.08.2016
Vollmyråsen (592m) 07.08.2016

Så var det tid for den siste turen for å fullføre lista med topper i Finnemarka med primærfaktor over 100 meter. De to toppene som gjenstod var Finnebrenna og Glomsrudkollen. De ligger så nær hverandre at det er naturlig å ta de på samme turen.
Jeg kjørte opp til Geithus og deretter opp Elgtjernsveien. 40 kroner ble lagt igjen i bommen nede ved sivilisasjonen. Deretter bar det oppover til avkjørselen mot Ilevollen, hvor jeg tok av og fortsatte til veien sluttet. Det var rett under Glomsrudkollen, men jeg skulle ikke dit riktig ennå. Jeg hadde bestemt meg for å ta Finnebrenna først, og gikk derfor østover, mot den blåmerka stien mellom Svarvestolen og Geithus. Det var fryktelig vått i terrenget etter de siste ukers ustabile vær, og da jeg kom til den blåmerka stien, rant det en bekk i den. Jeg fulgte stien / bekken mot Svarvestolen helt til jeg hadde Finnebrenna rett til høyre for meg. Da var det bare å karre seg ut i terrenget, og navigere seg opp mot toppen. Vegetasjonen var grei å forsere, men Finnebrenna er en lite distinkt topp, så det kan være vanskelig å vite om man er på toppen, og på riktig topp. Toppområdet består av flere små koller, og det kan være vanskelig å vite hvem som er den rette. Heldigvis gjorde GPS'en den jobben for meg, slik at jeg kunne kvittere ut riktig topp.
Finnebrenna er ikke noe mål for de som vil ha utsyn til områdene rundt. Til det er vegetasjonen på toppen for tett. Men jeg hadde også planlagt å ta med meg nabokollen Vollmyråsen, og på den var det fantastisk utsikt sørover. Det hadde blitt hogd på åsen for noen år siden, så det var ikke noe særlig vegetasjon der som hindret utsikten.
Deretter kom jeg meg ut på stien som ender nede ved Borkebu. Og derfra gikk jeg vestover på Jøssjøveien til Mælumvollen, før jeg tok stien nordover til Glomsrudkollen. Det blir etter hvert bratt opp til toppen, men ikke noe stort problem til tross for at det var rimelig sleipt enkelte steder , på grunn av regnet. Toppen på Glomsrudkollen har et utsiktstårn, men de fleste trinnene i stigen opp har blitt fjernet, så det er ikke noen enkel vei opp dit. De frimodige av oss kan sikkert klatre opp i reisverket, men jeg lot det bli med tanken og beundret heller utsikten fra bakkenivå. Det er ikke helt perfekt utsikt på toppunktet, men dersom man går litt ned og ut på pynten på kollen, så får man en veldig fin utsikt vestover. Skydekket var lavt i dag så jeg så ikke så mye mer enn Modumbygdene som lå rett under meg. Jeg tror nok jeg tar en tur til når været er litt bedre.
Jeg kom opp Glomsrudkollen på sørsiden og gikk ned på nordsiden, og var nede ved bilen på noen ganske få minutter.
Hele turen var på 10,5 kilometer og varte i 3 timer og 15 minutter.