Pollatindan - Lurøy, Rana (06.08.2016)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Tortenvika (20m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Mjølkåtinden (973m) 06.08.2016
Tortenviktinden (1,027m) 06.08.2016

Norges største pf-topper
6.8.2016

OVER BLANKSKURTE SVABERG
Pollatindan heter fjellpartiet som består av de fem toppene Smaltinden, Breitinden, Tortenviktinden, Mjølkåtinden og Polltinden. Området ligger nord for Sjonafjorden langs kommunegrensen mellom Lurøy og Rana i Nordland. Nederst består landskapet av gressrenner og blankskurte svaberg, mens det i høyden er bare nakent fjell helt til topps. Lurøy er en typisk øykommune selv om en stor del av arealet ligger inne på fastlandet. Vårt første besøk til Lurøy var i 2008, da vi besteg Store Strandtinden (1073 moh.), som er kommunens høyeste fjelltopp. Senere har det blitt bratte toppturer til Nonstinden, Rundtinden og Okstinden, som alle ligger på fastlandet. I 2011 hadde vi en uforglemmelig båttur med utgangspunkt Tonnes brygge lengst nord i Lurøy. I flott sommervær og på blikkstille hav putret vi ut fjorden i en 16 fots plastbåt og tok for oss flere av de høyeste øytoppene i kommunen. Året etter ble det en ny nordlandstur der vi besteg øyene Aldra, Lovund og Hestmona. Rana kommune (4460 kvadratkilometer) er betydelig større enn Lurøy både i størrelse og i folketall. Ja, Rana er faktisk Norges fjerde største kommune målt i areal. Høyeste punkt er Snøtinden (1594 moh.), som er et brefjell beliggende på den vestre delen av Svartisen. Rana kommune strekker seg fra svenskegrensen i øst til Pollatindan og kystnære strøk lengst mot vest.

Dagen før hadde vi valgt normalruta fra Silafjorden opp til Smaltinden (782 moh.), og planen var å fortsette over Breitinden frem til Tortenviktinden. På grunn av et regnvær som uventet kom sigende, valgte vi å returnere sammen med fire andre personer som vi traff på toppen. Dermed satset vi på en ny tur, men fra motsatt side av fjellet. Etter å ha overnattet på Aldersund motell kjørte vi kystriksveien til Tortenvika nord for Sjonafjorden. Fra parkeringsplassen er det bare en kilometer å gå på rødmerket sti frem til den grønne oasen rundt Tortenkøta. Dette er en glimrende plass for dem som ikke ønsker å gå lenger. Her dannes flere små idylliske tjern fra bekkene som renner ned mellom svabergene. Fra den vesle grillhytta finnes det ingen merket rute videre til Tortenviktinden. Dermed tok vi sikte på en lang skrårenne slakt opp fjellsiden hvor terrenget var forholdsvis lettgått og oversiktlig. Vi passerte sør for det navnløse vannet (795 moh.), hvor noen reinsdyr lå og avkjølte seg på snøflanken. De siste 250 høydemeterne gikk i litt brattere terreng opp den nakne fjellsiden i sørøstryggen. Den store varden er plassert på fortoppen (1023 moh.), mens Tortenviktindens høyeste punkt (1027 moh.) ligger ca. 120 meter nord for varden. Idet vi nådde toppen, forsvant siste rest av skylaget, og dermed ble utsikten rene åpenbaringen mot fjord og fjell. Etter en lunsjpause fortsatte vi ned i sadelen mellom toppene og gikk nord for det navnløse vannet (795 moh.). Vi fortsatte småbratt opp fjellryggen fra sørvest til Mjølkåtinden (973 moh.), som ligger en drøy kilometer i luftlinje sør for Pollatindan. Etter flere flotte fotomotiver returnerte vi til Tortenkøta, storfornøyde med dagens prakttur i et helt spesielt landskap.
(Fra boka Norges beste familietopper).

LUNDKOMMARDAGEN
Fra gammelt av har lovundfolket sagt at lundefuglen kommer den 14. april. Det samme blir sagt på Færøyene og på Finnmarkskysten. Dagen er også regnet som den første sommerdagen. Samtidig er det mange som kan bli skuffet 14. april, da lundefuglen ikke er helt pålitelig. Faktisk har den kommet både så tidlig som 7. april og så sent som 23. april.

Tortenviktinden

Tortenkøta
Dagens mål i sikte
Varden på Tortenviktinden er plassert 120 meter fra høyeste punkt
Breitinden og Smaltinden

Mjølkåtinden

Polltinden og Mjølkåtinden
Lettgåtte svaberg fra start til mål
Fotvask i den grønne oase,

STED: Lurøy kommune i Nordland
HØYDE: Tortenviktinden 1027 moh. og
Mjølkåtinden 973 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Tortenviktinden 637 m og
Mjølkåtinden 180 m
UTGANGSPUNKT: Tortenvika 20 moh.
LENGDE: 14,6 km tur-retur
KARTBLAD: 137 Mo i Rana

Pollatinden...

Written by otto 29.06.2021 18:32

Skal følge med på reiseruta i nord. Storslagen natur der du er fra.. Ha en strålende sommer

Pollatindene er fantastisk!

Written by Fjellape 26.06.2021 20:40

Gikk Tortenviktinden og Mjålkåtinden i fjor. Gikk fra Silafjorden Smaltinden og Breitinden , fra ene eggen til den andre nå forrige helg. Returnerte ned Hatten til hytten vi hadde leid ved Silavatnet. idéen fikk jeg fra innlegget her. Nydelig tur! Tusen takk. Tenker kajakk inn Flostrandvatnet og gå Hesjetind-Polltind med innsteg og retur via Melkåga i løpet av høsten:) Fjellene er på sitt vakreste da!

Sv: Pollatindene er fantastisk

Written by otto 26.06.2021 20:53

Såpass, ja da har du planen klar. Overraskende bra område, dvs det meste skårer høyt langs Helgelandskysten.. Hva med Helgelandsbukken??