Glittertinden + 2 andre småtopper (03.08.2016)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Glittertinden (2,452m) 03.08.2016
Vestre Glittertindoksle (2,251m) 03.08.2016
Sør for Vestre Glittertindoksle (2,253m) 03.08.2016
Visits of other PBEs Fuglseterveien automatbom (760m) 03.08.2016
Glitterheim (1,390m) 03.08.2016
Glittertinden hull i fjellet (2,444m) 03.08.2016
Veodalen nasjonalparkgrense parkering (1,300m) 03.08.2016

Var egentlig på vei opp til hyttetur i Breheimen, men vi skulle ikke møtes før på kvelden så det passet bra med en liten avstikker opp til Norges nest høyeste punkt.
Kjørte inn Fugleseterveien (som nok hadde tålt litt rehabilitering i enkelte partier) inn til Veodalen nasjonalparkgrense parkering. Virka lenge som jeg var aleine innover veien her men da jeg kom frem til parkeringen skjønte jeg at dette ikke var tilfelle. Nesten helt fullt, men jeg hadde flaks og fant en av de siste parkeringsplassene som passet til en lav Audi.
Jeg skifta om og leide meg en sykkel (150 kroner tur/retur). Prøvde å finne en stor nok sykkel for meg som er over 1.90 høy, dette viste seg å være vanskelig og jeg endte opp med en litt liten sykkel. Heldigvis er det bare litt over 7 km innover.
Jeg kom omtrent 300 meter før jeg oppdaget at jeg hadde glemt solbrillene igjen i bilen. Bra start! Tilbake igjen.
Med brillene der de skal være tråkket jeg på nytt innover. Nå kom jeg 1 kilometer før jeg oppdaget at jeg også hadde glemt kameraet. Nå var vilja på bånn og jeg tenkte at det får bare være. Dermed ble det bare noen få bilder tatt med telefon og et ganske stort kvalitetsdropp hva angår bildekvalitet.
Jeg kom inn til Glitterheim etter 25 min hvor man betaler for sykkelen. Her startet jeg også på stien oppover mot toppen. Etter to sjokoladestopp og ett stopp for snapchatdokumentering var jeg ved toppen av Glittertinden. Her var det en del folk så jeg bestemte meg for å gå rett videre til neste mål, Sør for Vestre Glittertindoksle og Vestre Glittertindoksle. På vei ditt gikk jeg også innom Glittertinden hull i fjellet. Denne er ikke så lett å få øye på når man prøver å nyte utsikten samtidig som man går, heldigvis har noen smarte personer satt opp en liten ”mur” på sørsiden av den.

Greit å oppdage denne i tide
Glittertinden sett fra nordvest

Herifra starter nedstigninga på omtrent 200 høydemeter til småtoppene. Fremme ved topp nummer 2 for dagen så jeg at en annen kar hadde samme kurs som meg og jeg tenkte at dette også måtte være en peakbooker. Disse toppene her er jo for spesielt interesserte.
Jeg gikk bort det lille stykket til Vestre Glittertindoksle hvor jeg satt meg ned for å spise lunsj. Her var det flott utsikt over Grotbrean og Glittertinden, nesten vindstille var det også. Noen minutter etterpå kom mannen jeg selvfølgelig glemte å spørre hva het, men som jeg trodde var han peakbooker. Vi satt og pratet mens lunsjen ble konsumert. Jeg hadde ”tjuvstartet” med lunsjen og vendte nesa hjemover først.

Panorama over Grotbrean, Trollsteineggje og Glittertinden

Tilbake på Glittertinden var det mye mindre folk nå, her gikk jeg de få meterne av stien og opp til toppunktet før jeg gikk ned til Glitterheimen og rullet de siste kilometerne ned til bilen.
Glittertinden er en veldig behagelig 2000 meterstopp som passer for de fleste. Bra tur selv med litt startvansker!

Start date 03.08.2016 10:10
End date 03.08.2016 15:26

Min kamerat?

Written by Kaare_70 17.08.2016 21:28

Det kan fort ha vært min kamerat Guttorm du traff på Vestre Glittertindoksla. Se min turbeskrivelse ang. vår rundtur.

Sv: Min kamerat?

Written by gedded 18.08.2016 14:58

Se der ja, takk for tips. Ser nå at det bare er jeg og Guttorm som har registrert disse småtoppene denne dagen, og med tanke på toppenes popularitet er det vel nesten bekreftet at det var han :)