Midtitinden (04.08.2016)

Written by rajenssen (Ranveig)

Ascents Midtitinden (1,058m) 04.08.2016

Torsdag tok jeg fri fra jobb for å gå tur i det strålende været sammen med pappa. Valget falt på Midtitinden, også kalt Mjønestinden, en litt lengre tur som inngår i "ti på topp" her i Bodø. Vi kjørte til Heggmoen ved bommen og fulgte asfaltvei opp til demningen.

Startet oppturen fra demningen.
Utsikt mot Heggmovatnet og Sjunkhatten nasjonalpark.
Nydelig terreng å gå i. Ser toppen og målet rett bak meg.
På tur opp fikk vi øye på en liten reinsdyrflokk, her på snøflekken. De sprang av gårde til å begynne med, men etter noen merkelige lyder fra oss som skulle ligne på samerop, stoppet de opp og kikket nysgjerrig.
Lett terreng å gå i fra foten av fjellet, og fantastisk landskap rundt omkring. Måtte stoppe opp og bare nyte mange ganger.
Siste bit oppover eggen med havutsikt, dette må jo være Bodøs svar på Besseggen! Bare enda bedre; Ikke stappfullt av folk.
Endelig oppe på selve toppen! En gammel helikopterplatting og rester fra et overvåkingsbygg fra den kalde krigen.
Et pust i bakken ved vannet på vei ned, med toppen i bakgrunnen. Helt stille og slående mektig.

Turen er ca. 16km lang, og vi brukte 3 timer til toppen og 2,5 timer ned, samt en god time pause. Et nydelig og spennende område, jeg kan simpelthen ikke forstå at ikke flere ferdes her, så kort fra Bodø. Å ha slik mektig natur for seg selv er et privilegium, og denne turen vil bli husket godt i lang tid.