Familietur over Romsdalseggen (04.08.2016)

Written by MonaK (Mona Kvernberg)

Start point Vengedalsetra (385m)
Endpoint Åndalsnes sentrum (548m)
Ascents Blånebba (1,320m) 04.08.2016
Mjølvafjellet (1,216m) 04.08.2016
Start date 04.08.2016 10:15
End date 04.08.2016 17:23

Endelig kom dagen, at det skulle klaffe med vær og fri, og vi bestemte oss for å gå Romsdalseggen - normalruta.

Turfølget besto av undertegnede, mann og tre barn, samt vår tyske venninne Simone. Da vi møtte opp på Åndalsnes skysstasjon kl 09:15 var alt flere busser fylt opp, og vi kom oss etter hvert opp i Vengedalen.

Herfra går det en fin sti opp ei li, deretter følger man en slak sti innover fjellet, før ny stigning opp på selve eggen. Når man kommer opp på ryggen får man en fantastisk utsikt ned i Romsdalen og til fjella rundt. Selve hovedruta langs Romsdalseggen, går til høyre langs ryggen (vestover). Vi hadde fått anbefalt å ta en avstikker til Blånebba, før vi fortsatte turen vestover.

Underveis på turen fikk vi vite via andre turgåere at det skulle være konsert på Nesaksla med Postgirobygget kl 15. Dette hadde vi lyst til å få med oss, så vi bestemte oss for å sette kursen i den retning. Vi fordelte Bård (9) og Sigrid (11), slik at jeg og LH fikk ansvar for en unge hver under klyvinga. Sigrid var skeptisk før start og sa hun hadde høydeskrekk. Dette forsvant fort da vi starta på eggen, og hun klarte seg kjempegodt. Minstemann hadde stålkontroll på kroppen sin og hvor han satte føttene hele tiden. Han kunne klart seg like godt uten kjettingene som er montert opp på de luftigste plassene, mens vi andre syntes kjettingene var et behagelig hjelpemiddel.

Fra Mjølvafjellet 1216 m.o.h og ned til Nesaksla er det et godt stykke å gå. Her går man ikke lengre langs eggen, men langs markert og bra sti.

Når det gjelder konserten med postgirobygget, fikk vi med oss store deler av den mens vi gikk ned mot Nesaksla. Stemingsfult og artig underholdning i fjellet. Bård syntes det var stas å se når gruppa ble hentet av helikopter og kjørt ned etter konserten.

Turen ned fra Nesaksla går mye etter steintrapper som er laget av sherpaer fra Nepal. Tror vi brukte bortimot en time på denne siste nedstigningen. Utsiktspunktet «Rampestreken» ligger på ca 500 m.o.h som er ca halvveis mellom Nesaksla og sentrum.

Dette er en fantastisk flott tur, og jeg må si meg enig i det som står på informasjonsbrosjyra om Romsdalseggen: «Are you planning on doing just one hike in your life, this is the one».

På veg opp på eggen. Blånebba i bakgrunnen og Store Venjetind helt bakerst.
Astrid på Blånebba, med lånt klokke ...
Bård og Sigrid.
Mor tøffer seg, og far nekter å fotografere. Sigrid er fotograf.
Sigrid viser hvor vi skal gå.
Her er noe av eggen som skal forseres. Ikke noe problem for vårt turfølge, men passerte en del godt voksne med skjelvende bein og stemmer.
Utsikt ned til turruta og første del av eggen, sett fra Mjølvafjellet.
Brukbar utsikt på denne turen.
Det obligatoriske bildet på Rampestreken som alle har på FB'en sin. Mange nøyer seg med å gå hit opp fra Åndalsnes sentrum. Fin tur det og. Artig å studere trappene.