Kjølberget - Våler, 207/404 (01.08.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Kjølberget (704m) 01.08.2016
Visits of other PBEs Kjølberget parkeringslomme (600m) 01.08.2016

Fulgte beskrivelsen til Marimor (Stein Erik Hjermstad). Kom fra Elverum og kjørte mot Trysil. Tok av mot Lutnes og kjørte ca 7 km på denne veien til skiltet mot Høljedalen som tar av til høyre. Holdt til venstre i første kryss og kom til bompengebetaling etter ca 1,5 km, 30 kr. Ca 2,5 km fra bompengebetalingen tok vi til høyre i kryss ved Søndagsmyrdammen mot Høljesjøen. Etter Søndagsmyrdammen var det en bom som sto åpen så vi kunne fortsette videre, holdt til venstre i første kryss og så til høyre rett etter broen ved Høljesjøen. Etter 6,5 km fra bompengebetalingen kom vi til der Finnskogleden krysser veien og det var en parkeringslomme ca 100m fra stien der det var god plass til to-tre biler Kjølberget parkeringslomme . Fulgte så Finskogleden som er en godt merket sti over myrer og gjennom skog til den skogkledte toppen med ett skilt som hadde falt ned. Brukte litt over 20 minutter til toppen. Ingen utsikt her annet enn trær, men noe utsikt på vei ned igjen. Samme vei tilbake. Brukte under en time totalt i rolig tempo. Mor og Asbjørn var med.