Høyest i Gol (31.07.2016)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Frøysokstølvegen (1,050m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Nystølvarden (1,295m) 31.07.2016

Kommunetopper
31.7.2016

Nystølvarden ble tatt i bruk som trigonometrisk punkt med en varde bygget av T. Broch i 1836, men da ble punktet kalt Nystølfjeld. Punktet inngikk i en triangelrekke fra Kristiania til Trondheim. Dette ble i lang tid regnet som en av landets viktigste triangelrekker. I august 1897 bygget Maurits Følsvik en ny varde på Nystølfjell, og han skriver: ”Den nye varde blev opsadt paa den gamles plads.”, hvilket viser at den gamle varden var skadet eller utrast.

BUSKERUD = 18 stk 1.ordens trig-punkter.

TUR
Fra Herad kjørte vi Søråsvegen (avgift) mot Bang. Tok senere av ved Frøysokstølan (avgift) og parkerte ved bommen. Fortsatte på sykkel etter grusveien til den øverste rødmalte hytta ved Nystølen. Herfra ble det korteste rute rett opp mot Brautet. Videre til Nystølvarden (1295). Det ble en kjapp retur.

To rutevalg
Nystølen
Nystølvarden

Heisann.

Written by otto 31.07.2016 21:03

Ja det var jo nettopp deg Ole Petter som etterlyste gps-spor for et par år siden. Ok tenkte jeg, da får jeg vel starte på nytt....

Sv: Heisann.

Written by Olepetter 01.08.2016 08:47

Vernede varder, du går jammen ikke tom for turmål. :) Flott med gps-sporene, da!

Heisann!

Written by Olepetter 31.07.2016 20:41

Driver du og går kommunetoppene på nytt, også? Snart på dørhella mi, nå... :)