Rondane 2k del 1/3 med bonus (29.07.2016)

Written by waaktaar (Kalle)

Ascents Rondslottet (2,178m) 29.07.2016
Rondvasshøgde Øst (1,923m) 29.07.2016
Storronden (2,138m) 29.07.2016
Vinjeronden (2,045m) 29.07.2016
Vinjeronden Nord (2,035m) 29.07.2016

Turværet har ikke vært det beste denne sommeren, så da et lite værvindu åpnet seg over Rondane var jeg ikke vanskelig å be. Startet fra Spranget på sykkel cirka 07.30 og etter dumping av sykkel nær Rondvassbu var jeg klar til å gå cirka åtte. Fulgte T-merket sti inn Rondholet. Mange telt langs stien. Kjente meg tung i beina når stigningen opp mot Vinjeronden og måtte ta en del småpauser. Her møtte jeg tre karer som hadde ligget i telt, og nå var på vei ned fra Vinjeronden etter å ha sett litt på soloppgangen. Ellers var det lite folk så tidlig på morgenen.

Svartnuten
Storbotn og Storronden

Kom meg omsider opp på Vinjeronden og tok også en kjapp tur oppom "Nord for Nørdste Vinjeronden N1" - en topp som har gitt Sørvestre Rasletind hard konkurranse på "ikke-topp"-listen min. Deretter greit videre til Rondslottet. Her blåste det surt, så det ble litt klesskift på toppen. Med sin store varde og mange sittegroper er det ingen tvil om at dette er en mye besøkt topp. Det var også en del søppel på toppen, irriterende at folk ikke gidder å plukke med seg. Neste gang jeg drar på tur tar jeg med en pose til søppelplukking.

Gigantvarden på Rondslottet
Ble etterhvert ikke alene i fjellet

Ned fra Rondslottet fikk jeg naturligvis opp tempoet noe, og jeg var kjapt nede i skaret mellom Vinjeronden og Storronden. Nå begynte det også å dukke opp en del folk i lia. Jeg startet på de 400 høydemeterne opp mot Storronden og følte egentlig at formen var bedre nå. Krysset meg jevnt og rolig oppover i ura og var overraskende fort på toppen av Storronden. Tok meg et par skiver, kjente på kroppen og vurderte å ta meg en tur ut på Rondvasshøgda. Kom fram til at det ble for dumt å kaste bort en hel turdag på å streve seg opp til en grushaug på 1923 meter, og satte i vei.

Vinjeronden og Rondslottet sett fra oppstigningen mot Storronden
Rondholet sett fra oppstigningen mot Storronden

Turen ut til Rondvasshøgda foregikk uten de store hendelsene, med unntak av at jeg kom over en fin teltplass på ryggen cirka 2/3 på vei mot toppen. Noen hadde tatt seg bryet med å plukke stein og bygge en levegg, og det var sågar en fonn til snøsmelting her. Dog noe vindutsatt. Etter et kort besøk på toppen bar det nedover ura mot Illmannsdalen. Her ville jeg i ettertid ha valgt å følge ryggen ned, det var kronglete og løst ned der jeg gikk. Nede i dalen kom regnet, så da var det bare å ta på seg skalljakka og skru på autopiloten. Ingen hadde stjålet sykkelen min (fant ikke sykkelåsen) og jeg var tilbake ved bilen etter cirka ti timer på tur. Softis og cola på Statoil Otta.

Tilbakeblikk på dagens bestigninger fra Rondvasshøgda
Stedet jeg tok meg ned til Illmannsdalen