Bitihorn og Rundemellen (20.07.2016)

Written by Hansi (Hans Thorvald Nygaard) GSM

Bitihorn fra Svarteknippa

Bitihorn

På Bitihorn

Kristine og jeg dro tidlig onsdagsmorgen fra Nygaard over fjellet til Fagernes. Der møtte vi Katrine, ei vennine av Kristine. Vi kjørte videre til parkeringen nord for Bitihorn, etter en rask stopp på Beitostølen. Det første målet på turen var Svarteknippa. Vi fulgte råket mot Yksendalsbu og tok av oppover mot toppen like etter Seksin. Greit å gå opp til toppen. Fra Svarteknippa fulgte vi Skyrifjellet over noen små toppunkter ned til Velumskardet, deretter opp til Bitihorn. Ned igjen normalruta til bilen. Etter turen reiste Katrine hjem, mens Kristine og jeg tok en dukkert i Stavtjernet. Etter det åt vi pizza på Peppes på Beitostølen før vi teltet like ved Rundemellen.

Rundemellen

Rundemellen fra Kalvemellen

Vi sov ganske lenge, åt en god frokost og pakket ned teltet før vi kjørte inn til parkeringen ved Rundemellen. Derfra var det ganske raskt opp på toppen. Vi gikk råket nord for toppen. Ned igjen tok vi av råket litt for tidlig, og det ble ganske bratt i sørsiden av fjellet. Velnede gikk vi oppom Kalvemellen, før vi kjørte et lite stykke tilbake langs vegen og gikk på Skarvemellen. Der gikk vi opp og ned samme veg. To veldig fine dager på tur i flott turområde og bra vær.