Grasdalskollen (27.07.2016)  4

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Kalvedalen (507m)
Endpoint Samme (516m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Grasdalskollen (642m) 27.07.2016 17:09

Gjorde unna den enkleste av de gjenværende på Oslomarka > 100. Grasdalskollen har lenge vært planlagt, idag fikk jeg tatt den. Parkerte i Kalvedalen og gikk innover mot Roensetra. Her oppe var det masse beitedyr, mest sau men også noen kuer. I respekt for en kuflokk på blåstien tok jeg direktekurs fra setra via hogstfeltet og mot toppen. Ålreit terreng her og veldig overkommelig tur. Hist og pist kunne jeg se sjøen Gjerdingen og på toppen var det montert en plakat som fortalte om Kjentmannsmerke. Dette var nok siste gangen utgangspunktet for en Oslomarkatopp var fra nordlig side. Resten lar seg best bestige fra øst eller vest. Idag kjørte jeg ikke nedom Jevnaker men tok en kortere vei via Olimb. Fin vei også her.

Kjent terreng

Written by Osten 27.07.2016 18:28

Det var kjent terreng fra søndagens tur:-) Kanskje vi kan døpe om toppen til maurtoppen? Aldri sett så mye maur på en topp før!

Sv: Kjent terreng

Written by morsor 27.07.2016 20:02

Tenkte faktisk ikke på maurene på toppen, men så stoppa jeg ikke mer enn 45 sekunder der. Derimot store mengder beitedyr på Roensetra. Maurtoppen er forresten ikke brukt hittil.