I forbifarten bestigning av Trollhøe (Randsverk) (23.07.2016)

Written by Stigun GSM

Ascents Trollhøe (1,370m) 23.07.2016
Visits of other PBEs Vinstra (250m) 23.07.2016 15:25

Kjøring fra Alvdal i dag mot vest, tenkte meg over Venabygdsfjellet og bestigning av Muen. Ved ankomst parkeringsplass denne imidlertid så surt vær med regn, tåke og vind og også meldt torden, at jeg etter å ha spist matpakke uten bedring i forholdene uten anger kjørte videre. Etter kjøring et stykke på E6 tok jeg av mot Heidal. Ved ankomst Randsverk var været her ikke så verst, med opplett og tørre veier. Lysten til en tur våknet igjen til liv særlig da jeg så skiltet mot Trollhøe, hadde ikke sjekket med hverken kart eller Peakbook og tenkte at det var den toppen jeg så med mast synlig fra veien. La i vei uten drikke, truende skyer i sør og sørvest. Etter en liten km skilt som forkynte at det var 4 km til Trollhøe, turen kom visst likevel ikke til å bli av de korteste likevel. Fin sti oppover skogen med flere svære eldgamle furu-kragger hvorav noen hadde måttet gi tapt for vind/lyn/tyngdekraft etter x antall år livløse som hvite, massive tre-"skjeletter" før de altså hadde deiset i bakken. Etter ca 2 km passerte jeg masten jeg trodde var toppen, på venstre side; ennå var det 3 km til toppen. Små drypp av regn, kunne se at det i sør i retning Valdresflye var kraftig nedbør, satset på å være på god vei ned igjen før det eventuelt kom denne veien..
Slakere på snaufjellet hvor tydelig sti førte i nordvestlig retning. Passerte toppmast for et av skitrekkene fra Lemonsjøen. Etterhvert anseelig utsikt, bl.a mot Glittertinden i sørvest. Omsider fikk jeg øye på toppen, ennå et stykke borte, og ante omsider at dette var et "skikkelig" fjell, trolig pf>500m.

Glittertinden skimtes under skyene..

På toppen flott utsikt, best mot nordøstlige Jotunheimen, som så ut til å fungere som en sperre mot nedbøren i sør(som så mange ganger før her i et av Norges tørreste områder). Så også fint Mukampen; en ruvende kuppel i øst, men mere grått denne veien. Ned igjen samme vei kun med helt små drypp av regn, og kunne fornøyd konstatere en langt over forventning tur til en ganske riktig; 500pf topp!

Tyrihjelm, en av norsk floras giftigste planter