Halti & Ráisduottarháldi (22.07.2016)

Written by Bekki (Rebekka Holmgaard)

Start point Guolasjávri (776m)
Ascents Halti (1,328m) 22.07.2016 22:36
Ráisduottarháldi (1,361m) 22.07.2016 22:36

Kom oss opp gjennom Kåfjorddalen med bil og satte opp telt øst for Guolasjávri før vi startet turen mot Finlands høyeste punkt, Halti. Ved slutten av grusveien gikk vi gjennom et reingjerde og følgte en halvtydelig sti. Mange små varder å følge de første 2 km av turen, opp det bratteste partiet. Vardene slutter ved reingjerdet oppe ved ca 1100 moh. Herfra kunne vi egentlig bare ha fulgt reingjerdet til det deler sæ, for så å følge østgående reingjerde hele veien til Ráisduottarháldi, men det fann vi ut av først på turen tilbake. Sia æ ikkje hadde funnet noen god turbeskrivelse på forhånd så navigerte vi med kart og GPS for å finne veien. På denne høyden er det kun steinur uansett rute, så det er nok ikkje så nøye kor en går.

Mæ ved toppvarden på Ráisduottarháldi
Øde steinlandskap runt toppvarden til Ráisduottarháldi

Med det lave lyset fra midnattssolen i nord og bare to dager siden fullmåne så det nesten ut som vi gikk over et landskap på en fremmed planet, som hentet fra en episode av Star Trek :) Etter kvert så vi varden til Ráisduottarháldi og oppdaget att reingjerdet går like ved den. Kort pause og så over reingjerdet og sørvest mot Finland og Halti. Det er ca 2 km over steinur, men men veldig få høydemeter, fra toppen på norsk side og videre til Finlands høyeste punkt. Varden på toppen av Halti så ut som en uanseelig gulmalt grensevarde, men utsikten ut over dalen på finsk side var en trivelig pause fra all stein vi gått over :)

Mellom Ráisduottarháldi og Halti.
Mæ ved toppvarden på Halti

Så var det tur å gå tilbake til teltet igjen. Langt etter midnatt og tunge i føttene, men no hadde vi litt meir peiling på kor vi skulle gå. Satte kurset rett mot nordvest til vi fant det reingjerdet fra den norske toppen og følgte det mot vest til gjerdet deler sæ, og deretter følgte vi det mot nord til den punkten der vardene begynner å vise veien ned det bratte partiet ned mot Guolasjávri.

Med på tur: cnaptik (Cyrille Petryniak) & Dennis Chiuaua

Nydelig utsikt fra teltet når vi våknet