Valdres (20.07.2016)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Bitihorn (1,607m) 20.07.2016
Visits of other PBEs Bitihorn - parkering (1,070m) 20.07.2016
Rundemellen parkering Turrsjøsiden (975m) 21.07.2016
Skarvemellen parkering nord (907m) 21.07.2016

Hans Thorvald og jeg dro fra Nygaard litt over åtte. Møtte Katrine i Fagernes og kjørte opp til Sameleiren parkering. Var en flott turdag med solskinn og god temperatur, så gikk turen i shorts og singlet. Vi fulgte stien mot Yksendalsbu, og tok av ved Seksin og gikk oppover mot Svarteknippa. Deretter fulgte vi ryggen mot Bitihorn, der vi skrev oss inn i boka. Ble en hyggelig tur med mange pauser underveis. Møtte nesten ingen folk på veien til og fra Svarteknippa, men da vi nærmet oss Bitihorn var det flere mennesker å se. Flott utsikt hele turen. Turen ble på ca 16,7 km og tok over 7,5 time.

Utsikt fra Svarteknippa

Etter turen dro Katrine tilbake til Gjøvik, mens Hans Thorvald og jeg tok et bad i Stavtjerne før vi dro til Beitostølen og spiste pizza på Peppes. Deretter dro vi mot Rundemellen og teltet på nedsiden av en hytte. Det ble ei god natts søvn.

Rundt halv elleve hadde vi pakket sammen sakene, og kjørte ca fem minutt til parkeringen på Turrsjøsiden. Der tok vi på oss joggeskoene og gikk stien som gikk på nordsiden opp til Rundemellen. Det var en fin sti, og turen mot toppen gikk veldig greit. Det var en del varder på toppen, men selve hovedvarden var veldig flott. Vi hadde et kort opphold på toppunktet siden det blåste en del, men vi skrev oss inn i boka før vi gikk ned. Nedturen ble noe bratt, og tok noe tid da vi gikk utenfor stien. Men vi kom oss ned, og vi fant igjen stien på sørsiden av Rundemellen. Derfra fulgte vi stien til Kalvemellen og videre tilbake til bilen. En veldig fin tur på 6 km som tok ca 2,5 time.

Toppvarden på Rundemellen
Bratt ned Rundemellen

Vi kjørte samme vei tilbake, og parkerte for å gå på nok en topp, denne gangen Skarvemellen. Jeg synes stien på denne turen var bedre enn den forrige, og turen opp til toppen tok rundt femti minutter. Dette ble også en fin tur med flott utsikt mot både Rundemellen og Kalvemellen. Det var også trivelig at sola viste seg på store deler av denne turen. Totalt ble denne turen på 5 km og tok litt over 1,5 time.
Det ble to nydelige dager i Valdres. Hit tar jeg gjerne turen igjen.