La Grigna, ultratopp (18.07.2016)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents La Grigna (2,409m) 18.07.2016

Etter late dager i Toscana og en liten tur innom San Marino satte vi av sted nordover mot Italias 3. Største innsjø, Lago de Como.
Etter en liten tur på turistinformasjonen og etter å ha lest seg litt opp på internett fant vi ut at det beste var å gå fra øst. Google sa vi kunne kjøre helt opp til Alpe de Cova, så vi satset på det. Da ville turen bli 5 km hver vei, en passe tur i denne varmen.

Et grovt kart over stier og veier vi fikk på turistkontoret

Etter som kjøreturen gikk ble veien smalere og smalere, helt til det sto italienernes svar på ”Innkjøring forbud”. Vi var nå 5 km fra tenkt startsted, og med det ble turen ganske nøyaktig dobbelt så lang.
Vi startet å traske oppover langs veien. Denne var svært dårlig enkelte steder så det var kanskje like greit vi ikke kjørte der med leiebilen. Heldigvis var det også noen stier som fungerte som snarveier oppover, disse var bratte men fine å gå.
Det var en svært varm dag med steikende sol. Det var ikke mye vind her nede heller og svetten rant mens vi tusla oppover skråningen. Heldigvis var det flere drikkestasjoner oppover. Her rant det kaldt fjellvann som virkelig hjalp mot varmen.
Etter 1 time og 20 minutter kom vi frem til vår tenkte ”parkeringsplass”. Her var det en liten flate med en liten dam med god utsikt over fjellene rundt.
Noen hundre meter etter tok vi til venstre i et veikryss fordi den andre var markert med adgang forbudt. Her var det mye lyder fra kubjeller og andre dyr. Plutselig sto det en okse 2 meter fra veien vi gikk på, skvatt litt til før vi så den var bundet fast med hodet først inn i et tre, uten mulighet til å bevege seg. Må jo finnes noe bedre løsning en dette? Så ikke veldig komfortabelt ut.
Vi var nå på vei mot den første hytta, trodde vi. Etter en rask kikk på GPS’en viste det seg at adgang forbudt-veien var riktig. Jaja, så da ble det en liten ekstra avstikker. Vi gikk tilbake og fulgte riktig vei oppover til vi kom fram til hytta Antonietta. Her ble det en liten pust i bakken med et rundstykke før vi gikk videre oppover.
Her valgte vi også og splitte oss, mutter og fatter som ikke skulle på toppen for seg og vi resterende 4 fortsatte samme vei i litt raskere tempo. Vi gikk i retning hytta Comolli før vi tok av mot venstre i den stien som går på oversiden av skaret. Nå var det bare å følge stien oppover i det bratte terrenget. Det var flere minneplakater og bønneflagg oppover her, tydeligvis ikke et helt ufarlig fjell.

Mange muligheter for vannfylling oppover
Fremme ved Alpe Cova
Fortsatt noen høydemeter igjen
Fastbunden okse
Utsikten sørover fra Antonietta

Etter en passe slant med høydemeter og en artistleik fra A til Å senere kom vi opp til et lite bygg (merket med Merlini på kartet). Her ble det en liten snackstopp i skyggen. Vi kunne nå for første gang i dag se vestover over deler av Lago de Como. Utsikten sørøst ble bare bedre å bedre jo lenger opp vi kom.
Vi fortsatte oppover og ikke alt for lenge etterpå var vi fremme med topphytta Brioschi. Herifra var det omtrent 20 meter til toppunktet. Her oppe var det storslagen utsikt i alle retninger. Det var også satt opp et stort kors som var fylt med bønneflagg. En sikteskive var det også her. Her ble det litt dokumentering av utsikt og noen obligatoriske toppbilder før vi gikk inn i hytta. Her var det selvfølgelig servering å få, det endte med spagetti og øl på alle sammen. Lite slår en kald pils etter en lang tur i varmen. Jeg var mer sulten en det jeg selv kjente og maten gikk ned på høykant. Etter å ha latt den synke litt startet vi på nedstigningen. På vei ned hadde det kommet mange fjellgeiter frem som hoppet rundt i fjellsiden. Etter nesten 9 timer var det en sliten gjeng som kom frem til bilen
En knall tur med fantastisk utsikt.
PS: GPS'en overpresterte ikke i dag, viste omtrent 130 høydemeter for lite igjennom hele turen.

Straks helt oppe
Undertegnede tester ut toppunktet
En bror bak kamera + en bror i utsikten