Store Sølnkletten (18.07.2016)  5

Written by Stigun GSM

Start point Tjern 944m 1,5 km sør for Flatsætra (954m)
Endpoint Samme (954m)
Ascents Store Sølnkletten (1,827m) 18.07.2016
Spisskletten (1,690m) 18.07.2016 11:00
Fra Hjerkinn RV29 gjennom Folldalen ca 1 time til jeg krysset Folla ved Gjelta/Plassen få km nord for Alvdal og tok inn på veien mot Sølndalen. Før dette hadde jeg hatt en avstikker oppom Folldal Gruver. Spurte en hyggelig kar langs veien om jeg var på vei, og han kunne på umiskjennelig dansk forsikre meg om at det bare var å følge veien til endes. Et stykke lenger framme automatisk bom med kortautomat. På grusvei innover Sølndalen, til å begynne med bra veistandard, etterhvert mer og mer tvilsom. Passerte Follandsvangen og hadde nå hatt majesteten på min venstre side en stund, et imponerende syn!
Sølnkletten og Spisskletten majestetisk ruvende

Mot Flatsetra tildels meget dårlig veistandard med mye stein i veien, og framdrift heretter. Passerte Flatsetra og kjørte en drøy kilometer sørover til en parkeringslomme hvor flere biler stod parkert, rett vest for tjern 944. Hadde en stund sett på det som så ut som bred sti oppover vestsiden av nordryggen mot Spisskletten og satset på å komme meg opp dit. Fulgte merket sti i retning Breisjøseter og forlot denne ved stidele i østlig retning ved nordre ende av Søndre Klettsjøen. Fulgte stien et stykke, men forlot denne med sikre mot det jeg trodde var sti opp vestflanken av nordryggen mot Spisskletten. Da jeg nærmet meg så jeg at dette slett ikke var sti, men sår i terrenget etter skred. Rimelig lettgått, og satset på å komme inn på sti opp nordryggen av Spisskletten, og kom inn på denne på ca 1450 moh. Grått i nord og snart begynte det å regne og Storsølnkletten forsvant i tåka. Inntok en matbit litt mistrøstig, og tenkte en stund på muligheten av torden, men da jeg fortsatte mot toppen, letnet det igjen og jeg kunne igjen beundre majesteten sørøst for meg.

Nordryggen. Nedbør i anmarsj.
Fra Spisskletten mot vest. Rondane senter.

Godt merket sti helt til topps og også greit videre ned de vel hundre høydemetrene til bandet mellom Spisskletten og Storsølnkletten.
Fra Spisskletten mot Storsølnkletten

Greit og bra merket oppover steinrøysa mot Storsølnkletten og snart kunne jeg innta dagens hovedmål. Tre spreke ungjenter på toppen, som forklarte veien videre via sørryggen mot Breisjøseter. Satset på denne varianten da jeg gikk i joggesko og i grunnen var "mett" av å gå i ur, tildels våt og glatt sådan.
Mot NV. Rondane senter venstre, Spisskletten nede høyre.
Umiskjennelig profil av Rendalssølen mot øst

Potensielt storslått utsikt, men en del skyer særlig i nord og vest, dog kunne jeg se fint den ruvende giganten i øst; Rendalssølen, med umiskjennelig profil. Fulgte bratt ned fra toppen via merket sti ned sørryggen og videre herfra til Breisjøseter. Fant her ny merket sti til Flatsetra og la ut på sisteetappen etterhvert med slitne ben, i småkuperte steinete terreng. Fint utsyn mot Sølnklettmassiver fra vest. Tilbake ved bilen hadde jeg nesten 1 times kjøring tilbake til Alvdal, hvor jeg tok inn på Taverna Hotell hvor Bente og jeg hadde ligget sist sommer.
Storsølnkletten fra vest
Fjellflokk(alternativt navn på peakbook-brukere..?); bilde tatt i Folldalen