Øyensskavlen - Namdalseid (17.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Øyensskavlen P-plass (140m)
Endpoint Samme (140m)
Ascents Øyensskavlen mast (633m) 17.07.2016 13:10
Øyensskavlen (686m) 17.07.2016 13:35
Visits of other PBEs Øyensskavlen p-plass (130m) 17.07.2016 11:35

Øyensskavlen/Båeriesvaerie - første kommunetopp med samisk navn

Etter turene i Vikna tok vi fergen fra Hofles til Lund og kjørte videre sørover til Namsos der vi overnattet. Ved hjelp av litt leting på Peakbook fant vi ut at det passet godt med en tur til kommunetoppen i Namdalseid,

Øyenskavlen
Tok av mot høyre fra RV17 ved Årgård inn på 715 som vi fulgte oppover langs Øyensåa til Myrmoen og Øyensskavlen p-plass. Stengt bom. God kjørevei forbi private hytter opp til Kalnestjønnin. Herfra dårligere kjørevei, men god gåvei. Vi orket ikke tråkke ut i vått terreng, og fulgte derfor veien helt rundt både opp og ned.

Parkering for turen til Øyenskavlen
Øyensskavlen langt der fremme

Fint turvær, passe kjølig, lite insekter men gråvær og truende skyer i horisonten. Like før vi ankom Øyensskavlen mast kom regnet. Vi søkte ly i et rom som sto ulåst ved masten til det verste hadde gitt seg.

Fortsatte så på sti i lettgått terreng 7-800 m til selve toppen. Stor varde med innlagt trig-merke. GPS 32W 600773 7129895 som stemmer godt med Kartverkets tall (600768 7129896). På vei ned traff vi en god del andre på vei mot toppen denne noe kalde og hustrige søndagen.

Solid varde på Øyensskavlen
Astrid  kledd for anledning på Namdaleidets høyeste
Astrid kledd for anledning på Namdaleidets høyeste
Fra toppen mot masten
Det beste vi hadde av utsikt fra toppen

For oss som vestlendinger var litt eksotisk og spennende for første gang å bestige en kommunetopp med samisk navn.