Dragstinden - Mellom-Vikna (16.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Dragstinden (157m) 16.07.2016

Enda en tur i Vikna med dårlig veivalg

Etter den uventet strevsomme turen til Vattafjellet i går kveld, overnattet vi i Vikna og var klar for nye eventyr denne morgenen. Vi kjørte ut igjen til Mellom-Vikna mot Drag for å bestige øytoppen

Dragstinden på Mellom-Vikna.

Vi parkerte i veikanten på et jorde nederst i Dragskleiva, og fulgte traktorveg østover i Skardet til GPS 32W 599285 7201858. Veien inn hit er faktisk godt kjørbar og det er også mulig å parkere her. Vi krysset et jorde på utsikt etter sti eller merking opp den bratte sørskråningen mot toppen, men fant ingenting. Skogen så ganske så tett og ugjennomtrengelig ut alle steder.

Parkering i veikanten ved Skardet
P-mulighet i Skardet. Astrid ser mot stien vi burde ha gått opp!

Da vi etter en stund kom til et område med litt mindre vegetasjon, bestemte vi oss for å forsøke å klyve opp her. Det var lettere sagt enn gjort. Det var bratt og ulendt, og jeg måtte prøve flere litt forskjellige ruter for å få oss begge opp på forsvarlig vis. Astrid slet svært i dette terrenget med mange høye opptak, og det forstår jeg godt. Herlig endelig å være oppe over skoggrensen. Herfra grei skuring østover mot toppen som ligger veldig fint og fritt til med varde og trig-merke på GPS 32W 599722 7202216.

Dragstinden endelig i sikte!
Varde og trigmerke
Flott utsikt mot Ytter-Vikna
Trig-merket på Dragstinden

Vi hadde for lang tid siden skjønt at det måtte være en helt annen og bedre rute til denne toppen. På tilbakeveien kunne vi da også følge fint anlagt, merket sti i VSV retning nedover mot skogsbeltet. Her mistet vi antagelig merkingen, men kunne likevel følge tydelig sti meget bratt nedover skogen til vi var ute på marken (GPS 599313 7201898) like ØNØ for der vi hadde tatt av fra traktorveien på vei opp. Ingen synlig markering av denne stien fra Skardet - det burde det ha vært! Når vi så oss ekstra nøye om en gang til, oppdaget Astrid et lite rødt skilt 60 m lenger vest på GPS 599251 7201897. Her er det nok den merkete stien starter, men det var ikke lett å oppdage dette på avstand, og det var heller ikke noe tråkk over marken mot stistart.