Kommunetopp Vestre Slidre - dagens laveste bestigning (09.07.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Smådalsvegen (1,191m)
Endpoint Samme (1,191m)
Ascents Blåkampen (1,662m) 09.07.2016
Sørøst for Blåkampen (1,646m) 09.07.2016
Gråskarvet (1,731m) 09.07.2016
Jørundgilknappen (1,710m) 09.07.2016
Visits of other PBEs Hallingsteinen (1,335m) 09.07.2016 11:35
Smådalen Grindane bomvei (890m) 09.07.2016 11:35
Weekendtur til Vang. Vi kjørte inn Helinvegen/Smådalsvegen og parkerte på bandet mellom Gråskarvryggen og Smådalsfjellet på høyeste punkt hvor vegen kommer opp fra Helin og går videre til Smådalen. Meget lettgått i begynnelsen, og etter ca 2 km var vi ved Hallingsteinen, en kjempestor flyttblokk i ensom majestet på den brede nordvestryggen opp mot Jørungilknappen/Gråskarvet. Lett videre oppover, og først ved nærmere 1600 meter sammenhengende steinørken.
Bente flankert av Rankonøse(ve) og Grindadn(hø) oppover den brede og lettgåtte NV-ryggen mot Gråskarvet

Jeg hadde lagt igjen langbuksen og gikk i shorts, så her var det bare å holde seg i bevegelse.

Kamuflasje

Toppområdet stort sett dekket av skyer på vei opp, men etter en liten matpause på bandet mellom Jørungilknappen og Gråskarvet begynte det å sprekke opp, og vi hadde god sikt og glimtvis sol da vi ankom det nordligste toppunktet på 1728 m som har best utsyn mot Vangsfjellene i nord.
Gråskarvet 1728-punkt. Helin flankert av Smådalsfjellet og Grindadn til ve og Gilafjellet hø

Gråskarvet toppvarde. Hestebøtten og Ranastønge bak venstre.

Høyeste punktet lå et par hundre meter lenger i sørlig retning, og var forsynt med en varde verdig et såpass høyt fjell. God utsikt i alle retninger, men skyer pakket godt inn Jotuntopper i nord, bare de sørøstligste lot seg identifisere.Bente var godt fornøyd med Gråskarvet og snudde her, mens jeg tok en avstikker i sydlig retning nedover mot Blåkampen og høyeste punkt i Vestre Slidre; Sørøst for Blåkampen. Ganske lettgått med småsteinet polygonmark i de flate partiene mellom Gråskarvet og Blåkampen, så jeg vant fort distanse.
Blåkampen. Gråskarvet og Jørungilknappen bak.
Høyeste punkt i Vestre Slidre. Gråkampen bak til venstre

Høyeste punkt i Vestre Slidre ligger ikke i øverste skiktet av kommunetoppene når det regnes primærfaktor(5m), og jeg var såvidt bortved de to vardene før jeg snudde mot nord igjen. Avstikkeren tok halvannen time, og tilbake igjen på dagens høyeste punkt, etter å ha sett Bentes spor i snøfeltene med betryggende retning mot nordvest på returen, fortsatte jeg til Jørungilknappen som ikke ligger mange hundremeter fra Gråskarvet. Kjølig julidag med lett påledning som ikke tillot de lange pausene.