Grensetopper Åmot og Elverum (08.07.2016)

Written by Marimor (Stein Erik Hjermstad) GSM

Ascents Holshaugen (674m) 08.07.2016
Kråkberget (631m) 08.07.2016

Det ble to forholdsvis kjappe turer til de to PF100 toppene som ligger på grensa mellom Elverum og Åmot kommune.
Først på programmet stod Holshaugen. Kjørte opp på Åmot sida og parkerte bare 550 meter vest for toppen. Gikk rett på toppen over ett par hogstflater. Jevn stigning hele veien men litt brattere siste 100 meterne. Stort klatrebart utsiktstårn her oppe med kjempe utsikt i alle himmelretninger. Hadde for øvrig god utsikt vestover på meste parten av veien til Holshaugen. Fin tur.
Etter retur samme vei gikk ferden sørover mot Svanåsen. Tok av her å kjørte bomvei (kr 50) like inn til Kråkbergsætra. 650 meter fra toppen. Meget bratt i starten da vi gikk rett mot toppen. Litt dumt valg... Etter hvert flatet det noe ut. Holdt sør siden av ett litt myrlendt område før vi nådde den litt flate toppen. Hva som er høyeste punkt er ikke lett å se. Vi trasket litt rundt omkring før vi antok at den lille stein varden var høyest.
Retur litt lenger sør for å unngå det bratteste men ble visst bratt nok allikevel :-)
Til tross for mye mygg og fluer tok vi en liten rast vet ett usannsynlig stort markjordbær område.
Så mye markjordbær hadde ingen av oss sett noen gang.
Været var fint, sol og 22 grader. Anita var med.