Tre topper i nedre Buskerud (07.07.2016)

Written by evatopp

Ascents Jonsknuten (904m) 07.07.2016
Myrehogget (707m) 07.07.2016
Trettekollen (607m) 07.07.2016

Tre topper i strålende sommervær, samlet 28,5 km. Eva, Marit og Juli brukte 10 timer inkludert kjøring mellom toppene og god tid på Jonsknuten og Myrehogget for å nyte utsikten.

Jonsknuten (Kongsberg). Vi kjørte opp til Knutehytta. Følg E134 fra Kongsberg mot Notodden ca 5 km til Saggrenda der det er skiltet til Knutehytta. Det godt merket grusvei i 10 km. Vi kjørte forbi Knutehytta og parkerte ved idylliske Kongsdammen. Fortsatte langs grusveien og deretter på god og tydelig sti til toppen. Denne stien følger omtrent gondolbanen. Turen er ca 2,5 km, 200 høydemetre og 40 minutter. Det er en kort og bratt tur med fantastisk utsikt fra toppen.

Jonsknuten

Myrehogget (Øvre Eiker). Vi kjørte til Hokksund der vi tok av til Burud og Rakkestadseterveien. Bomvei kr 40 i kontanter. Vi kjørte Rakkestadseterveien til enden, og passerte både hester og en skytebane. I veikrysset ved Kutorget, ta til høyre. Greit med parkering. Det har nylig vært tømmerhogst, og vi fulgte den våte tømmerveien noen hundre meter før vi tok av til en ny tømmervei til høyre opp lia. Oppe i lia var det et skilt på høyre side av veien til Myrehogget. Grei sti med skilt og merking av D.O.T. helt opp til toppen. Oppe i lia møter denne mindre stien (hoved)stien fra parkeringen på Midtstua. Flott og spennende tur med moltemyrer, spennende og flott terreng med litt klatring rundt Hoggtjern (med stige og rekkverk). Flott utsikt fra toppen På nedturen bommet vi på «vår» sti, og havnet på Midtstua og måtte gå Rakkestadseterveien opp igjen. Dermed ble turen 13 km og ikke 6 km.

Myrehogget

Trettekollen (Nedre Eiker). Vi kjørte til Tranby og deretter til Egge. Like etter Egge skole er det skiltet til Eiksetra/skianlegg. Her tar man ikke feil. Bomvei 20 kr i kontant. Vi kjørte fordi Eiksetra og parkerte ved Solvang. Her er det kyr og sauer på beite og det er et par grinder på veien. Vi fulgte grusveien fordi Solvang og Garsjøkoia (dvs veien videre fra parkeringsplassen). Etter ca 2,5 km tar denne veien en tydelig U-sving og i denne svingen er det en gresskledt traktorvei opp lia. Vi fulgte denne veien/stien til vi møtte kraftgaten. Under kraftgaten er det en sti vi fulgte et par hundre meter og deretter rett opp til toppen med GPS uten sti. Det er noen dyretråkk og delvis et toppturtråkk i denne lia, men de er ikke lette å følge. Ingen utsikt. Turen var på 9 km, 250 høydemetre og ca 2 timer.