Hårskallen - Levanger (05.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hårskallen P-plass (480m)
Endpoint Samme (480m)
Vulusjøvegen (185m) 05.07.2016 14:45
Hårskallen p-plass (480m) 05.07.2016 15:10

Hårskallen - første kommunetopp i Nord-Trøndelag

Etter en fin tur til Marifjell i Nannestad hadde vi beveget oss nordover til overnatting på Dovre, og skulle videre forbi Oppdal. Kontaktet otto (Otto Lund) som var på vei hjem fra Nordland samme kveld, og avtalte at vi skulle møtes på Oppdal og eventuelt ta en fjelltur samme. På morgenen var været begredelig både på Dovre og Oppdal med regn og lavt skydekke. Trodde ikke slikt vær fantes på Oppdal....
Uansett - fjellturen ble droppet og vi møtte Otto og Inger LiseBakeriet Sprø i Oppdal der Otto spanderte herlige kanelsnurr-boller. Snart sluttet også Johan seg til selskapet, og vi hadde en veldig trivelig formiddag sammen med den hyggelige turgjengen fra Oppdal! Vi var på tur nordover, og Inger Lise tipset oss om muligheten for å besøke kommunetoppen i Levanger - Hårskallen som er lett tilgjengelig og relativt nær E6. Tusen takk for tipset, Inger Lise!
Vi kjørte E6 nordover gjennom Trondheim og Stjørdal. Fra Levanger tok vi av mot Øvre Heir og fulgte vei 128 forbi Okkenhaug. Litt etter Vang tok vi av mot høyre inn på bomvegen (kr. 50 fra kort) Vulusjøvegen og fortsatte på meget god vei til Hårskallen p-plass der det var ganske mange andre turfolk i det fine været vi hadde beveget oss inn i. Stor parkeringsplass og infoskilt. Godt tilrettelagt og meget tydelig, lettgått sti oppover mot Hårskallen. I midtre del går mye av turen på fine sva.

Folksomt på parkeringen ved Hårskallen
Infoskilt for området
Til og med en flott steintrapp i starten av stigningen!
Velbrukt tråkk oppover mot Hårskallen

Hårskallen ble nådd etter 40 min i rolig tempo. Toppen er markert av en ikke særlig vakker konstruksjon bestående av to betongklosser stablet oppå hverandre og en stang med skilt/retningsvisere. Kartverket oppgir koordinatene 624411 7060627 (topp bolt)som samsvarer godt med koordinatene på Peakbook (624406 7060629). Fant Kartverkets bolt like ved varden, og sannsynligvis rester etter et gammelt trigmerke.
Ned igjen samme vei med en streif oppom høydedragene nedenfor og sør for toppen. Ingenting å registrer da PF bare er omkring 10 m. Rask og grei tur i passe vind og helt uten insektsplager. Tilbake mot E6, gjennom Verdal og videre nordover til Mære der vi hadde en fin lunchpause i sol og varmt vær nær kirken.

Varden i natura
Toppen av Hårskallen
Astrid med vind i håret på Hårskallen!
Kartverkets bolt er det sentrale på dette bildet!
Utsikt over Levangerområdet
Flott landskap og god sti.