Marifjell - Nannestad. Akershus K-topper fullført! (04.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Vikkelihytten P-plass (470m)
Endpoint Samme (470m)
Ascents Marifjell (718m) 04.07.2016 12:40
Visits of other PBEs Lauvåsvangen bomveg (325m) 04.07.2016 10:25
Vikkelihytta P-plass (470m) 04.07.2016 10:50
Vikkelihytta (475m) 04.07.2016 14:00

Marifjell - høyest i Nannestad

Sist vi var i posisjon for denne toppen, befant vi oss langt inne i Asakskogen ved en låst bom uten sykler. Det ble for langt for oss å ta fatt på turen derfra da vi skulle hjem samme kveld.Tilfeldvis traff vi en kjentmann ved bommen som tipset oss om at det ville være en lettere adkomst fra området rundt Vikkelihytta. Vi kjørte opp dit og orienterte oss om forholdene, slik at vi nå var godt forberedt til dagens tur.
Fra overnatting på Gardermoen var det ikke lange veien til Nannestad. Vi kjørte gjennom et boligområde mot skianlegget ved Lauvåsvangen, kom etterhvert til Lauvåsvangen bomveg der bomavgiften på kr 40 betales med SMS og påfølgende bankgiro (tungvint!). Fortsatte til Vikkelihytta og den store Vikkelihytta P-plass. Herfra er det godt merket, velbrukt sti til Marifjell - 4.6 km unna. Vi startet i godvær og tursko, men var forberedt på regnvær. Stien går mange steder over store myrområder. Selv om det var godt tilrettelagt med stokker på de verste partiene, var det ikke til å unngå at vi raskt ble våte på beina. Ved utløpet av det idylliske Nedre Tøletjernet er det en gammel demning som må krysses. Treverket som engang hadde vært der var forfallent og delvis vekke, og det ble en balanseøvelse å krysse elven uten å plumpe uti! Støvler anbefales av flere grunner på denne turen!

Stien til Marifjell starter ved P-plassen nær Vikkelihytta
Potensielt våt kryssing av elven fra nedre Tøletjernet

Da vi var omtrent halvveis dukket det opp mørke skyer i horisonten ledsaget av fjerne tordenskrall. Like etter begynte det å regne, men det var heldigvis bare en bye. Fremme ved hytten på Marifjell etter knappe 2 timer. Statens Kartverk oppgir koordinatene 606241 6688491 "topp bolt". Jeg fant bolten på koordinatstedet. Peakbook oppgir koordinatene 606237 6688495. Dett er et sted inne i buskene vest for hytten og bolten. Peakbook-koordinatene flyttes slik at de samsvarer med Kartverkets.

Marifjellhytta, Nannestad
Fint infoskilt ved hytta!
Utsikt fra tårnet ved Marifjellhytten
Godt merkete stier!

Innpåslitne insekter gjorde oppholdet ved hytten kortvarig. Retur samme vei og tilbake ved bilen etter ca. 3.5 timer. Da var været blitt adskillig bedre. Vi tok lunchpausen på trammen av Vikkelihytta som var bebodd av en hyggelig familie med barn denne dagen. Hytten er et godt utgangspunkt for turen til Marifjell. Den er låst, men DNT nøkkelen passer i hengelåsen.
Dette var den siste av kommunetoppene i Akershus for min del. Godt å være ferdig med nok et fylke!