Klyving i Smørstabbtindane (20.06.2016)

Written by Annehege (Anne Hege Straume)

Ascents Kniven (2,133m) 20.06.2016
Sauen (2,077m) 20.06.2016
Sokse (2,189m) 20.06.2016
Veslebjørn (2,150m) 20.06.2016
Veslebjørn Nord (2,110m) 20.06.2016

Planlagt tur var Styggedalsryggen, minus Gjertvasstind. Mye bra vær i juni i år, men det ble selvfølgelig litt mer nyansert då det nærmet seg vår turdag. Perfekte forhold då vi kjørte opp dagen før, men yr meldte om værskifte dagen etter, det skulle komme nedbør og ca 10-11 m/s vind utover morgendagen. Etter en prat med Sigbjørn fra Norgesguidene, ble vi enige om at uansett hvor tidlig vi startet, så ville vi sannsynligvis befinne oss i eksponert terreng når været kom. Plan B ble derfor å dra til Sognefjellet og gå i Smørstabbmassivet.
Frokost kl 4 på Turtagrø, arvgang ca kl 5.30 fra Krossbu. HELT blikkstille, ikkje en sky på himmelen, rosa soloppgang. Magisk...ville uværet komme mon tro? Vi koste oss i alle fall, da vi klatret Skeie i fjor, så vi ikke en dritt av omgivelsene. Nå var det vakre fjell i alle retninger. Vi trasket oppover Leirbreen, og startet med Kniven, her var det litt klyving, til tider litt eksponert, så Sigbjørn sikret. Jeg tror jeg hadde vært komfortabel med å gå det meste uten tau. Vi koste oss masse, ikke noe stresstempo. Vi fortsatte bortover med variert og morsom klyving (sikret innimellom), til vi var på Sokse. Vi returnerte her til Leirbreen via en ganske bratt renne med hard snø, brukte stegjern og sikret med tau. Siden dagen fortsatt var ung og været fortsatt fint var vi interessert i mer klyving, så vi gikk over breen, opp til Veslebjørn, og fortsatte bortover mot Bjørnungen. Her var det en rappell, og vi hadde diskutert muligheten for å gå det i motsatt retning, og klatre opp her. Sigbjørn var usikker på hvor vanskelig det var, og om han hadde adekvate sikringsmidler med, så det ble derfor motsatt retning med rappell. Fra toppen så det litt kjipt ut klatremessig, men da vi kom ned så vi noen fine riss, så det hadde vært fullt mulig å klatre. Etter rappellen kom vi til en kort stubb av en egg som var skikkelig stilig, sykt smal og kul. Vi balanserte på siden av den, hadde små fottak og små håndtak, og veldig luftig og langt ned, så her var tauet definitivt på sin plass:-). Det hadde tatt seg opp med vind utover dagen, og lette skyer hadde begynt å seile inn. De suste innover da vi returnerte mot Krossbu, og de første regndråpene falt da vi satte oss i bilen. Perfekt timing, en nydelig dag i fjellet. Styggedalsryggen får vi ha til gode, den ligger der!