Værvindu med formiddagstur til topper i Vaksdal (02.07.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Fosse Kraftstasjon (411m)
Endpoint Parkeringslomme Beitelen (68m)
Ascents Beitelen (417m) 02.07.2016
Dystingen (999m) 02.07.2016

Dystingen

Juli pleier værmessig være en laber måned, og man må planlegge lynkjapt når korte værvinduer dukker opp. Ivar var straks med da jeg om kvelden 1. juli oppdaget et slikt for formiddagen lørdag 2. juli og vi planla grytidlig start mot Dystingen; nedbør var meldt fra middagstider. Før kl 0830 var vi klar etter å ha parkert ved kraftstasjonen på Fosse. Ivar hadde markert startpunkt for sti fra Tungpust sin tur en måned tidligere. Vi fulgte en slags kjerrevei skrått oppover mot venstre(vest) før kryssing av bekk og deretter bratt oppover relativt tydelig sti som vi nå fulgte i nordvestlig retning. Stien var flere steder omgjort til bekkefar slik det pleier å være i regntiden. Etter hvert fikk vi et markert juv til venstre for oss og svingte nå i mere nordlig retning, senere igjen nordvest og vest over flere nørdøst-sørvestgående smårygger. Sti godt merket i høyden med metallstenger. Smart å følge merkingen, flere steder dammer og små vann som fulgte retningen på nevnte rygger. Nokså markert toppunkt, med en sannsynlig TV-mast og en bygning trolig i bruk av Forsvaret
Utsikt mot Dale. Ågotnes i Fjell kan skimtes sentralt i horisonten
Utsikt mot øst. Mykkeltveitveten sentralt

Kjølig med litt sur vind på toppen, ikke annet å vente med 12-13 gr i lavlandet. Derfor ikke veldig lenge på toppen, ned igjen samme veien.

Flekkmarihand

Turdata Dystingen: Start kl 0821 411moh. Turlengde 5,0km. Total stigning 630m. Totaltid 2t 21min

Vi hadde brukt mindre tid enn forventet på Dystingen, og så at vi hadde muligheter for å klare en ekstratopp før nedbøren satte inn for alvor, og kjørte mot parkeringslomme for

Beitelen

Fulgte først en "nesten kjerrevei" i et par slyng et stykke oppover sørøstflanken av fjellet før mere regulær sti i vestlig retning. Stedvis bratt, men unødvendig å benytte tauene som var lagt ut. Toppryggen relativt smal med bra utsikt selv om trebevokst. Styggbratt ned mot Dale.

Ivar nyter luftig utsikt mot Dale

Egentlig en forbausende bra utsiktstopp som man kan forstå er populær blant befolkningen på Dale; man aner vanskelig høyden nedenfra, men toppen ruver utrolig nok høyere enn Lyderhorn!
Dale. Veien oppover mot Bergsdalen og Dystingen bak
Utsikt vestover fra topp"varde"

Noen få dråper på toppen; striregnet startet akkurat da vi ankom bilen. Optimalt benyttet værvindu!

Turdata Beitelen: Start kl 1103 68 moh. Turlengde 3,6km. Total stigning 392m. Totaltid 1t 47min