Nørdre Langsua - Gausdal (28.06.2016)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Nørdre Langsua (1,552m) 28.06.2016

Turrapport dag 2: Store Sølnkletten - Alvdal

Dag 3:
Sov lenge da vi ankom hytta i Gausdal kl. 00:50. Dro på butikken og handlet inn godsaker som kaffe, karbonader og egg. Etterhvert bar det til fjells, denne gangen til Revsjøen i Gausdal. Kjørte opp fra øvre Svatsum på grusvei. Brukte ca 30 minutter fra dalen og opp. Kortautomat for kredittkort!

Nydelig terreng. Mange campingvogner ved Revsjøen, men plassert med god avstand seg i mellom. Det var skyet og enkelte regnbyger ved Forset, men når vi kom innpå fjellplatået var det så godt som skyfritt. Vi la ruta til Nonstjønnbua hvor vi rastet. Før vi kom dit klarte vi å overse stiskillet øst for Nonstjønnan, og måtte bakse med vier før vi fant stien.

Fra Nonstjønnbua la vi ruta rett på toppen. Først lot vi oss lede feil av en sti fra stølsområdet som viste seg å gå til fjells. Følg stien som går litt lavere enn vannkilden på stølen. Vi mistet også stien der den steg noe, men tok oss inn igjen. Vi krysset stien fra Liomseter og gikk på sørsiden av høydedraget 1388. Det går et sauegjerde øst/vest som ikke var avmerket på kartet. Vi havnet parallelt med det. Heldigvis fant vi et sted vi fikk klatret over.

Flotte gressletter sør for 1388-ryggen. Vi tok oss opp på den øverste solfylte hyllen under sørtoppen.

Vi la ruta opp bratta i nordøst. Det ser bratt ut, men går greit opp lia rett mot den østligste toppen, for så å runde rundt hele toppen på slutten og komme opp fra sør.

Spennende terreng under det øverste stupet av østtoppen.
Østtoppen. Ser mot Synnfjell.

Vi gikk på begge toppene. Ennå mye snø i Jotunheimen!

Flatt på topp-platået. Ser mot hovedtoppen.

For å lage en runde gikk vi nordover fra hovedtoppen og så østover og på nordsiden av 1388. Da kom vi gjennom sauegjerdet der stien krysset. Returen gikk samme vei som opp. Rettet opp feilene vi gjorde på vei opp, men la inn en ny bom ved at jeg fulgte en sti før Nonstjonnbua som også gikk alt for mye i høyden.

Noe vått i bakkene mot Prestkampen, ellers fine stier! Særlig sør for 1388 var det fantastiske gressletter. Jeg synes ruten vi tok opp var finest og mest lettgått, men det er tyngre å gå så bratt ned igjen. På nordsiden av 1388 var det noen litt våtere partier lengst øst. Jeg har satt to punkter på kartet som viser hvor sauegjerdet måtte klatres over.

Synne og Aiax var med på turen. Alle var enige om at det var en fin tur!