Mannen og Hoven (24.06.2016)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Hoven (367m) 24.06.2016
Mannen (400m) 24.06.2016
Visits of other PBEs Hauklandstranda P-plass (5m) 24.06.2016
Svolvær (0m) 24.06.2016

Fottur med Hans Thorvald. Vi gikk opp til Mannen i flott vær og i godt terreng. Stien var noe glatt enkelte steder og det var også bratt. Både underveis til målet og på toppen var det fantastisk utsikt, spesielt ned til Hauklandstranda. Møtte en del folk på turen. Turen tok litt over 1,5 time og var på 3,95 km.

Utsikt ned mot Hauklandstranda fra Mannen

Da vi kom ned fra fjellet, gikk vi litt på stranda før vi satte oss i bilen for å spise niste. Deretter valgte vi å kjøre RV815 fremfor E10 til Gimsøya og Vågan kommune. Da vi kom frem til parkeringsplassen hadde sola forsvunnet, men ble likevel en flott tur på 1 time og 20 minutter, hvor vi totalt gikk 4 km. Også denne turen var litt bratt, men stien var god å gå på. Utsikten på toppen av Hoven var kjempe fin, og det var flere små toppunkter der.

Hans Thorvald på Hoven
Fra Hoven

Dagen ble avsluttet med tur til Henningsvær, der vi gikk en lettere tur og så oss omkring. Turen ble avsluttet med svele og kanelbolle på brygga. En utrolig flott dag!