Seksortklumpen (26.06.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Seksortklumpen (492m) 26.06.2016
Etter å ha overnattet på en stille, men koselig p-plass på Valsøy, med solnedgang 00:30 og soloppgang 02:30 kjørte vi Rv710 til Elveng i Bjung og vei merket Høgåskamvegen. Så to havørner som ble jaget av tre kråker. Fugte denne veien til parkeringsplassen. P-avgift 20,- (ingen lapper i kassen, men skrev lapp). På infotavlen her så vi at korteste vei er via Tomasvatnene, t/r 12 km, men man kan også gå rundtur. Vi hadde ikke tid til rundtur i dag, så korteste vei t/r ble valgt. Fulgte Høgåskamveien veien videre noen få meter, og tok så inn så Avkrokstien (vei) til venstre. (noen kjører helt inn til veiens slutt, men ikke bobilvei). Herfra er det merket helt til topps, på myrene til dels overmerket, med merking hver 5m. Her kan du gå i søvne nå. Leste at det var litt dårlig merket før, men NÅ er det ikke dårlig merket. Litt bratt opp et par steder etter vannene, ellers flatt og svak stigning i myr etter myr og langs bekken oppover. Ganske tørre myrer og en kan nesten gå i joggesko, nesten.... Fint terreng på veien opp og fin utsikt fra toppen!