Øyensskavlen (Namdalseid) (22.06.2016)

Ascents Øyensskavlen (686m) 22.06.2016
Øyensskavlen mast (633m) 22.06.2016 12:40
Visits of other PBEs Øyensskavlen p-plass (130m) 22.06.2016

På veg til Flatanger (klatrefestival) ligger det 3 kommunetopper innenfor rekkevidde som perler på ei snor. Jeg startet med Øyensskavlen i Namdalseid som er en veldig enkel topp med god grusveg nesten helt frem. Fra E6 litt nord for Steinkjer tok jeg Rv17 forbi Namdalseid før jeg tok inn på Rv715 som går til Osen. Her ligger det en stor parkeringsplass rett ved vegen der den bomstengte grusvegen opp til mastene på Øyensskavlen starter.

Solid grusveg opp til masteanlegget nær toppen av fjellet.

Jeg valgte lave sko, shorts og supertrøye og la av gårde med hurtig gange. Et par på sykkel startet omtrent samtidig. De hadde det nok litt tyngre enn meg opp til toppen men da var de til gjengjeld i mål når det gjelder fysiske utfordringer. Sykkel anbefales oppover her hvis du har lette gear og gode bremser & dekk.

Etterhvert kommer toppen (t.v.) og mastene til syne gjennom skogen.

Oppover bakkene holdt jeg bra driv og masteanlegget ble nådd etter 1 time. Her var det arbeid på gang noe som forklarte ferske bilspor oppover bakkene. Fra mastene til selve toppen går det fin sti og dette stykket tar ca 10 minutter.

Stort antenneanlegg nær toppen.

Jeg prøvde å se om det kunne være muligheter for å ta en direkte rute ned fra toppen, men det så ut til å være litt for bratte svapartier nedover fjellsiden. Derfor tok jeg vegen ned igjen også men med en liten snarveg ned marka for å unngå den lengste omvegen.

Toppvarden sett fra der grusvegen stopper. Fin sti bortover.

På veg nedover ble det lett jogging og jeg var ved bilen før 2 timer hadde gått. Da smakte det godt med vann i varmen.