Tilbake i Nordmarka: Langvassbrenna (19.06.2016)  4

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Svenådalen (479m)
Endpoint Samme (489m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Langvassbrenna (663m) 19.06.2016 18:21

En fin sommerdag dette med litt sval temperatur. Tok en runde med turorientering med samboeren på formiddagen før jeg tok turen til Jevnaker for å finne Langvassbrenna, en av Nordmarkas høyeste topper.

Parkerte langs veien i Svenådalen hvor blåmerket sti går opp. Litt uryddig her nå pga hogst men etter å ha plumpa i gjørme til kneet fortsatte jeg oppover stien. Fulgte stien til høyde 587 og tok fram GPSen her. Den viste 1,3 km i sydlig retning. Ble litt skuffet umiddelbart da jeg måtte passere et gammelt hogstfelt i skråli før det finere terrenget tok til. Myrlendt og glissen skog nærme toppen. Med mye instekter og uten vannflaske returnerte jeg raskt tilbake uten fotografering denne gang.

Fornøyd med å ha bare 10 topper igjen på Oslomarka > 100 nå. De fleste fordrer bruk av sykkel da de ligger langt inne i skauen, majoriteten av dem rundt Kikutstua.