Nattjennåsen - Sigdal (11.06.2016)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Værtjennsveien (440m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Nattjennåsen (643m) 11.06.2016

Buskerud
11.6.2016

Var først innom Krøderbanen og tok en titt på historiske jernbanevogner. Svingte senere av fv.280 på Snarum og fortsatte til Korsbøen. Betalte veiavgift og kjørte Øgardsveien/Stormyrveien/Værtjennsveien til snuplassen. Fulgte traktorveien opp forbi en rødmalt hytte før Høgsetra. Videre etter stien til utsiktstårnet på Nattjennåsen (643). Benk, kasse og trimbok ved tårnet.

P-plass
Høgsetra
Nattjennåsen
Nattjennet

Tårnet

Written by otto 12.06.2016 11:40

Nei jeg klatret ikke opp, ble i stedet sittende ved benken og lese trim-boka. Bommet litt på returen, men kom meg innpå sporet igjen. Har i utgangspunktet vært på de 7 toppene i Buskerud >500 m pf . Tok et overblikk og fant ut at antallet ble 22 topper >400m pf. Regner med du har de fleste..

Sv: Tårnet

Written by Nils 12.06.2016 22:39

Nei, er ikke halvveis engang på den lista. For lite tid til turer og det at de turene jeg får godt blir spredt over mange østlandsfylker, gjør at progresjonen er lav.

Så på sporet ditt at du var på vei sørover etter Høgsetra, og lurte litt på hva du hadde drevet med der. ;-) Stien som går nedover der er jo større og tydeligere enn den som går mot parkeringen ved Værtjern.

Du

Written by Nils 11.06.2016 20:56

feier over topper i mitt hjemfylke nå Otto. :-) Ser at du nå er en av få som har funnet veien til blant annet denne fine skogstoppen. Noen steder er alle skogsveier stengt, men til denne er det overraskende nok mulig å kjøre veldig nære toppen. Tok du sjansen på å klatre opp den slitne stigen til tårnet?