Fantastiske Brøknipa (05.06.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Båtaleitet p-plass (350m)
Endpoint Samme (350m)
Ascents Bruviknipa (822m) 05.06.2016
Visits of other PBEs Båtaleitet p-plass (350m) 05.06.2016 10:30
Ønsket meg en tur til Bruviknipa denne flotte søndagen, fikk ingen med meg, men trives uansett i eget selskap. Ville først og fremst sjekke om blomsten jeg hadde sett på toppen i slutten av mai for 2 år siden i knopp virkelig var bergveronika; ingen ulempe at det er en nydelig fjelltur heller:-) Frodig langs den smale og svingete veien fra Osterøybrua langs Sørfjorden til Bruvik, parkering på den store parkeringsplassen for stistart Brøknipa. Nydelig vær. Blomstring av mange kalkkrevende, og for Hordaland sjeldne arter i fyllittfjellet i det bratteste partiet. Ble møtt av Rødt, Hvitt og Blått på toppen; dovent blafrende i en svak vind. Fant bergveronika(?) på toppen, også denne gangen i knopp..Blir kanskje en ny tur om 2 uker..
Vårt kjære nasjonsflagg hilste velkommen på toppen!

Utsikten fornektet seg heller ikke i dag, mildt og fint på toppen, innpåslitne klegg sier litt om vindstyrken..

Utsikt mot Bruvik og Vaksdal
...og sørvestover; Hananipa til venstre og Gullfjellstoppen bak/høyre

Et par avvik mot sørøst i bratteste partiet på GPS-sporet ned er "botaniserings-avstikkere" til bratt fyllitt-rasmark og -hyller, men et dagsgammelt ribbensbrudd gjorde at jeg ikke gjorde allverden ut av disse stuntene. Styggbratt i øst, så her må man ikke falle!

Flekkmure
Reinrose
Raudsildre

Mye vakkert å hvile både blikk og linse på på veien ned; Bruviknipa er et turmål jeg garantert kommer tilbake til; igjen!

Artig...

Written by ilyslo 06.06.2016 19:37

at vi studerte Bruviknipa med kikkert frå Høgenipa same kvelden i halv sju-tida, men sannsynligvis for seint...;)