Kvitlenova rundt (05.06.2016)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Strynefjellet sommerskisenter (1,060m)
Endpoint Samme som start (1,060m)
Ascents Kvitlenova (1,898m) 05.06.2016
Nuken (1,833m) 05.06.2016
Raudeggi (1,938m) 05.06.2016
Tystigbreatind (1,805m) 05.06.2016

Sommerski i Stryn

Etter gårsdagens skogsturer i Sør-Aurdal, var det i dag klart for "restitusjonstur" på ski i Stryn.
Ved ankomst sommerskisenteret, dro jeg straks kjensel på noen andre PB ere, Otto og Joso, samt Gunn. Vi fant fort ut at vi hadde samme turmål for dagen, så da var det like greit å gå sammen.
Jeg hadde egentlig tenkt å ta heisen, men den startet først om en halvtime.

Ikke mye igjen av breen her.

Etter å ha passert endestasjonen, der den gamle toppheisen en gang stod, gikk det slakt vestover, innunder Tystigbreatind. Vi måtte en del ned her, før vi fortsatte mot Nuken. Ankom her etter nesten 2 timer.

Nuken

Etter en liten matbit, fortsatte Otto og jeg tilbake, og opp mot Tystigbreatind, mens Gunn og Johan ville opp på noen andre topper. Veldig enkelt og greit til Tystigbreatind. Vi var enige om at det høyeste punktet, er 50 meter lenger vest enn det gps-en viste. Ca 2,45 hit.

Fra Tystigbreatind mot Kvitlenova

Vi fortsatte videre østover mot Kvitlenova, fin nedkjøring mot bandet. Vi gikk opp fra nordvest, der alle randofolka kom gående fra heisen. Her var det mange forskjellige nordiske språk å høre, både finsk og svensk. Nesten 4 timer hit.
Gunn og Johan ankom når vi var ferdig med å spise og vi fortsatte deretter sammen ned Mårådalsbreen, nydelig kjøring her, med 5 cm slush.
Videre gikk vi på beina opp den snøfrie ryggen mot Raudeggi. Videre østover fant vi noen snøfelt, og fulgte disse opp på bandet mot Raudeggi.

Raudeggi
Tilbake mot Kvitlenova

Resten av ryggen opp mot dagens høyeste, Raudeggi, gikk vi på beina i fast ur. Helt greit å gå med plastsko. 6 timer hit.

På Raudeggi

På returen ville Gunn og Johan opp på enda to topper, mens Otto og jeg satte utfor Raudeggbreen. Etter hvert havnet vi langt nede på Mårådalsbreen, og gikk opp igjen ca 100 høydemeter, der alle rando/snøbrett-kjørerne hadde sin trasee. Derifra forholdsvis bratt ned, noe som var perfekt på dette føret.
En stor takk til Gunn, Johan og Otto som bidro til at dette ble en fantastisk tur, i et flott område.

Innertier fra A til Å

Written by otto 06.06.2016 21:56

Det ble kaffe med Johan i morges hvor hovedtemaet var turen vår. Litt av en runde i perfekt vær. Bildene taler sitt om hvit sommer i Breheimen.

Sv: Innertier fra A til Å

Written by PeakFloyd 06.06.2016 22:14

Hei og takk for en flott tur. Man kan vel nesten ikke få det bedre; bre, snø, sommer, ski, nydelig vær og hyggelig turfølge. Hils de andre