Fin kveldstur (03.06.2016)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Skolen Valevåg (49m)
Endpoint Trollvassnibba/retur (432m)
Ascents Trollevassnibba (432m) 03.06.2016

Det var meldt utttrolig fint vær på Bergenskanten. Bestemte meg for å kjøre over til Sveio etter et møte i Oslo og kom på plass ca 7-8 om kvelden. Da var det fint med en kveldstur opp på Trollevassnibba. Det var flere på tur den kvelden. Parkerte ved skolen, og gikk de 500 m sørover. Første som møtte meg var et skilt om at stien var stengt pga ras. Men, tenkte det var så tørt nå at det ikke var rasfare lenger. Turen ble akkompangert med masse fuglesang av trost og gjøk i skjønn forening.

Skilt om ras ved starten

Så jeg trasket oppover. Flott sti. Helt øverst kom jeg til rasstedet. Og har hadde løsmasser og trær fart nedover bakken. Men, akkurat i dag var det svært trygt.

Raset øverst i henget

Videre oppover noen bløte myrer, så opp på knudret svaberg. Godt å ha GPS å gå etter når en skulle ned. Lett å ta feil mellom bergknastene.

Varden på toppen av Sveio
Flott utsikt fra Trollevassnibba

Etter å ha kommet ned ble det telting på campingen like ved og en god natts søvn, akkompangert av fuglesang og uttrolig aktive gjøker rundt om kring..